Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Werkboek | De Gameverslaving door Ester R.A. Leutenberg en Dr. John J. Liptak, EdD

€ 19,95
Inclusief btw
Aanbieder: Whole Person
Basisonderwijs Werkboek | De Gameverslaving door Ester R.A. Leutenberg en Dr. John J. Liptak, EdD

Niet beschikbaar

Gameverslaving

Videogameverslavingen, ook bekend als game-aandoeningen of internet game-aandoeningen, worden over het algemeen gedefinieerd als een problematisch, dwangmatig gebruik van video- en/of internetgames die het vermogen van een persoon om te functioneren in verschillende levensdomeinen gedurende een langere periode aanzienlijk aantasten. De American Medical Association (2007) definieert zwaar gamegebruik als het spelen van videogames gedurende meer dan twee uur per dag. Schattingen van de tijd die gamers besteden aan het spelen van videospellen variëren van 6 tot 12 uur per week. Sommige rapporten suggereren dat gamers ongeveer een kwart van hun vrije tijd besteden aan het spelen van videospellen.

Zoals bij alle soorten gedrags- en lichamelijke verslavingen, wordt de mogelijkheid van een videogameverslaving bepaald door de hoeveelheid tijd die iemand aan gamen besteedt en de functie die het heeft. Net als andere recreatieve activiteiten hoeft het spelen van videogames niet schadelijk te zijn of op een verslaving te wijzen. Maar als gamen verslavend wordt, kan het de primaire manier worden om met het leven om te gaan en worden andere essentiële aspecten van het leven verwaarloosd of verstoord.

Het werkboek gameverslaving is bedoeld om hulpverleners te voorzien van cognitieve en gedragsmatige beoordelingen, hulpmiddelen en oefeningen om de psychologische oorzaken van gameverslaving te behandelen. Het is ontworpen om mensen te helpen bij het identificeren en veranderen van negatieve, ongezonde gedachten en gedragingen die mogelijk hebben geleid tot een gameverslaving. De activiteiten in dit werkboek kunnen deelnemers helpen bij het identificeren van de triggers die kunnen leiden tot een preoccupatie met het spelen van videospellen en hen leren hoe ze deze triggers kunnen overwinnen en beheersen.


Het werkboek voor gameverslaving helpt deelnemers om:

- Eigenwaarde op te bouwen in positieve capaciteiten buiten het spelen van videospellen.
- Meer zelfacceptatie ontwikkelen en het vermogen om ineffectief gedrag te veranderen.
- Manieren te leren om een nieuw leven te leiden zonder bezig te zijn met videospellen.
- Erkennen dat ze een verslavingsprobleem hebben.
- Nadenken over en zich bewust worden van het gedrag dat deel uitmaakte van en voortkwam uit de verslaving.
- De triggers voor de preoccupatie met videospellen begrijpen.
- Inzicht krijgen in terugkerende patronen die duiden op een gameverslaving.

Het werkboek gameverslaving is een praktisch hulpmiddel voor elke professional die werkt met mensen die een gedragsverslaving hebben. Afhankelijk van de rol van de persoon die dit werkboek gebruikt en de specifieke behoeften van de groep of het individu, kunnen de modules afzonderlijk of als onderdeel van een geïntegreerd curriculum worden gebruikt. Gebruik één activiteit in een groep of meerdere beoordelingen in een workshop.


De Vijf Modules

Dit werkboek bevat vijf afzonderlijke modules met hand-outs op basis van activiteiten waarmee deelnemers meer te weten kunnen komen over zichzelf en hun verslaving aan het spelen van videospellen. Deze modules dienen als wegen voor zelfreflectie en groepservaringen die draaien om onderwerpen die belangrijk zijn in het leven van de deelnemers in de groep.

De activiteiten in dit werkboek zijn gebruiksvriendelijk en gevarieerd om een uitgebreide manier te bieden voor het analyseren, versterken en ontwikkelen van eigenschappen, vaardigheden en houdingen om een verslaving aan videospellen te overwinnen.

De activiteiten, hand-outs en beoordelingen in dit werkboek zijn volledig reproduceerbaar en kunnen worden gekopieerd en/of bewerkt voor direct gebruik door de deelnemers.

Module 1: Mijn gameverslaving

Deze module helpt deelnemers bij het onderzoeken van hun symptomen in verband met hun gameverslaving, de hoeveelheid tijd die ze aan gaming besteden en hoe gaming problemen veroorzaakt op het werk, op school, met vrienden en familie en met de financiën.

Module 2: Een nieuwe levensstijl ontwikkelen

Deze module helpt deelnemers te onderzoeken hoe belangrijk het is om een nieuw type levensstijl te onderzoeken en te ontwikkelen, iemands vaardigheden en capaciteiten te verkennen en zich daarvan bewust te worden, het gevoel van eigenwaarde te vergroten, doelen te stellen en andere zinvolle, plezierige activiteiten te vinden.

Module 3: Socialisatievaardigheden

Deze module helpt deelnemers te onderzoeken hoeveel socialisatie buiten het gamen om ze momenteel ervaren, welke sociale vaardigheden ze missen en hoe ze socialer kunnen worden met mensen, face-to-face relaties kunnen ontwikkelen en bestaande relaties kunnen uitbouwen.

Module 4: Zelfbeheersing

Deze module helpt deelnemers te onderzoeken hoe goed ze dwang, impulsen en drang om videogames te spelen kunnen beheersen, hoeveel zelfcontrole ze op dit moment hebben en hoe ze meer wilskracht, impulscontrole en discipline kunnen ontwikkelen.

Module 5: Gezond evenwicht

Deze module helpt deelnemers manieren te ontdekken om een gezonde en productieve toekomst te bevorderen, manieren te onderzoeken waarop gamen hun leven heeft beïnvloed, vaardigheden te ontwikkelen om ermee om te gaan, grenzen te stellen aan de tijd die ze aan gamen besteden, de gevolgen van hun gamegedrag te onderzoeken en gezondere keuzes te maken.

PDF-werkbladen - Bij aankoop van dit werkboek krijg je ook toegang tot een PDF-download van de bijgeleverde werkbladen.

Werkboek | De Gameverslaving door Ester R.A. Leutenberg en Dr. John J. Liptak, EdD

  • Betaling
Whole Person

Whole Person maakt al sinds 1980 gezondheids- en wellnessmaterialen. Ze bieden werkboeken, kaartendecks, cd's, dvd's en geleide scripts om mensen te helpen beter te leren omgaan met stress.



Eduye Product ID: 41506

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie