Lesopeenvolging | Weerstations: Leren Observeren en Gegevens Interpreteren
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
In dit onderdeel ontwerpen leerlingen een wetenschappelijk buitenstation dat gebruikt kan worden om weergegevens te meten en op te slaan. Door deze uitdaging aan te gaan, leren leerlingen de vaardigheden en hulpmiddelen die nodig zijn om het weer en weerpatronen te meten, te bespreken, te analyseren en te communiceren. In deel 1 van het dossier maken de leerlingen kennis met de woordenschat en de instrumenten van het weer en weeronderzoek. Leerlingen verkennen het concept van lucht als een substantie en leren wolkentypes herkennen. Dit deel is speciaal ontworpen om de inhoudelijke woordenschat op te bouwen die nodig is om volledig deel te kunnen nemen aan deel 2 en 3. In deel 2 van het dossier gaan de leerlingen aan de slag met Design Thinking als ze in teams een weerstation bouwen waarmee ze op school weergegevens kunnen verzamelen. Hun ontwerpuitdaging is om een station te bouwen dat gebruikt kan worden door zowel kleuters als leerlingen uit de vierde klas. In deel 3 gebruiken de leerlingen de weerstations die ze gemaakt hebben om voortdurend onderzoek te doen naar weerpatronen. Ze observeren, registreren en interpreteren weergegevens in een wetenschapsjournaal en geven presentaties over hun analyse van de verzamelde gegevens.
Normen
Utah kernnorm 2
Leerlingen begrijpen dat de elementen van het weer kunnen worden geobserveerd, gemeten en vastgelegd om voorspellingen te doen en eenvoudige weerpatronen te bepalen.
Doelstelling 1
Observeer, meet en registreer de basiselementen van het weer.
a) De basistypes van wolken (bijv. cumulus, cirrus, stratuswolken) identificeren.
b) Gegevens over de basiselementen van het weer over een bepaalde periode observeren, meten en registreren (bv. neerslag, luchttemperatuur, windsnelheid en -richting en luchtdruk).
c) Het bewijs onderzoeken dat lucht een substantie is (bv. neemt ruimte in, beweegt als wind, temperatuur kan gemeten worden).
d) De componenten van zwaar weer vergelijken met normale weersomstandigheden (bijv. onweer met bliksem en harde wind vergeleken met regenbuien met regenbuien en een briesje).
Doelstelling 2
Interpreteer geregistreerde weergegevens voor eenvoudige patronen.
a) De effecten van de luchttemperatuur op neerslag observeren en registreren (bijv. onder het vriespunt ontstaat sneeuw, boven het vriespunt ontstaat regen).
b) Opgenomen gegevens in een grafiek weergeven om dagelijkse en seizoensgebonden weerpatronen te laten zien.
c) Relaties afleiden tussen wind en weersverandering (bijv. winderige dagen gaan vaak vooraf aan weersveranderingen; zuidenwind in Utah gaat vaak vooraf aan een koufront uit het noorden)
dat uit het noorden komt).
Doelstelling 3
Weersvoorspellingen evalueren op basis van observatiegegevens.
a) De instrumenten van een meteoroloog herkennen en gebruiken (bijv. regenval meten met een regenmeter, luchtdruk meten met een barometer, temperatuur meten met een thermometer).
b) Beschrijven hoe weer en voorspellingen het leven van mensen beïnvloeden.
c) Het weer voorspellen en de voorspelling rechtvaardigen met waarneembaar bewijs.
d) De nauwkeurigheid van weersvoorspellingen van leerlingen en professionals evalueren.
e) De nauwkeurigheid van de weersvoorspelling relateren aan bewijsmateriaal of instrumenten die gebruikt zijn om de voorspelling te maken (bijv. voelt het alsof het regent vs. de barometer daalt).
Extra standaarden die aan bod komen: Veel van de Utah Core spreek-, luister- en schrijfstandaarden komen aan bod in de lessen en variëren afhankelijk van de uitbreidingsactiviteiten die u gebruikt.
Lesopeenvolging | Weerstations: Leren Observeren en Gegevens Interpreteren
- Gratis
Stanford GSE is een Amerikaanse topschool voor onderwijs. De school biedt master- en doctoraatsprogramma's, plus gezamenlijke graden op het gebied van rechten, bedrijfskunde en overheidsbeleid. Daniel L. Schwartz is sinds 2015 decaan.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.