Lespakket | Objecten Classificeren op Basis van hun Waarneembare Eigenschappen
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Doel
Leerlingen leren begrijpen dat voorwerpen en materialen kenmerken of eigenschappen hebben. Leerlingen kunnen overeenkomsten herkennen tussen de eigenschappen van bepaalde voorwerpen en materialen en kunnen de voorwerpen groeperen op basis van die overeenkomsten.
Sleutelbegrippen
- Voorwerpen en materialen hebben verschillende kenmerken of eigenschappen.
- De eigenschappen van materialen omvatten kenmerken zoals kleur, grootte en vorm; of ze ruw of glad, glanzend of dof, hard of zacht, en flexibel of stijf zijn.
- Een andere eigenschap van een materiaal is waar het van gemaakt is, zoals hout, metaal, plastic, steen of glas.
- Voorwerpen en materialen kunnen in groepen worden ingedeeld op basis van de eigenschappen die ze gemeen hebben.
- Objecten en materialen kunnen op verschillende manieren worden gegroepeerd, afhankelijk van de eigenschappen die worden gebruikt om ze te groeperen.
NGSS Afstemming
- NGSS 2-PS1-1: Plan en voer een onderzoek uit om verschillende soorten materialen te beschrijven en classificeren op basis van hun waarneembare eigenschappen.
Samenvatting
- Leerlingen maken kennis met het idee dat voorwerpen en materialen bepaalde "eigenschappen" of "kenmerken" hebben die kunnen worden gebruikt om ze te beschrijven.
- Na het werken met een simulatie om leerlingen te helpen de betekenis van eigenschappen en kenmerken te begrijpen, krijgen de leerlingen een verscheidenheid aan kleine gewone voorwerpen om te sorteren op basis van waarneembare eigenschappen.
- De leerlingen werken in groepjes en sorteren de voorwerpen en noteren hun groeperingen op het activiteitenblad. De leerlingen krijgen dan de opdracht om andere criteria te bedenken voor nog een set groeperingen.
- De leerlingen nemen deel aan een klassikale discussie over de verschillende eigenschappen die gebruikt zijn om de groepen te maken.
Evaluatie
Download het activiteitenblad voor de leerlingen (PDF) en deel er een uit per leerling wanneer dit wordt aangegeven in de activiteit. Het activiteitenblad dient als evaluatieonderdeel van het 5-E lesplan.
Veiligheid
Deze les maakt gebruik van gewone materialen die als ongevaarlijk worden beschouwd. Volg alle veiligheidsrichtlijnen in het klaslokaal. Als leerlingen deze activiteit in een lab doen, moeten ze een goed passende veiligheidsbril dragen. Was de handen na het uitvoeren van de activiteit.
Materialen voor de Demonstratie
Schelp, blad of dennenappel
- Plastic bakdeksel
- Muntstuk
- Metalen sleutel
Voorbereiding Voor de Leraar
Materialen
- Plastic boterhamzakjes met ritssluiting
- Kopieerpapier
- Bouwpapier
- Aluminiumfolie
- Knip het waspapier, plastic boterhamzakje, kopieerpapier, bouwpapier en aluminiumfolie in vierkanten van ongeveer 5 x 5 inch.
Materialen voor elke groep
- Verjaardagskaars
- Krijt
- Waspapier (5 x 5 inch)
- Plastic vel (van boterhamzakje met ritssluiting) (5 x 5 inch)
- Plastic lepel
- Plastic liniaal
- Kopieerpapier (5 x 5 inch)
- Bouwpapier (5 x 5 inch)
- ijslollystokje
- Potlood
- Aluminiumfolie (5 x 5 inch)
- paperclip
- Elastiek
- Gum
Ga voor meer informatie over het lesidee naar de website van de American Chemical Society.
Lespakket | Objecten Classificeren op Basis van hun Waarneembare Eigenschappen
- Gratis
De American Chemical Society (ACS) is een non-profit groep die in 1876 is opgericht. Het helpt mensen om chemie te leren en te gebruiken. ACS deelt wetenschap, ondersteunt scheikundigen en verbindt hen over de hele wereld.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.