Lesidee | Zinken of Drijven?
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Onderwerp: Wetenschap
Rangen: K-2
Inleiding
Leerlingen verkennen de concepten van drijfvermogen terwijl ze een praktisch experiment uitvoeren om te bepalen welke voorwerpen
zinken en drijven.
Leerdoelen
K-2-ETS1-1. Vragen stellen, waarnemingen doen en informatie verzamelen over een situatie die mensen willen veranderen om
een eenvoudig probleem te definiëren dat opgelost kan worden door de ontwikkeling van een nieuw of verbeterd voorwerp of gereedschap.
Benodigde Materialen
- Container met water
- Verschillende voorwerpen in de klas
- iPad (optioneel)
- Dingen die drijven en dingen die niet drijven van David A. Adler
Procedure
1. Lees als inleiding op "Zinken of drijven?" het boek Things That Float and Things That Don't van David A. Adler hardop voor.
Adler.
2. Zet een bak met water klaar, samen met een paar voorwerpen uit de klas (paperclip, gum, een oude
stift, blok, enz.) Vraag als klas aan de leerlingen welke voorwerpen volgens hen zinken en welke blijven drijven. Maak een lijst
op het bord. Voer dan het experiment uit door de leerlingen te vragen naar de bak met water te komen en
de voorwerpen er één voor één in te laten vallen.
3. Vertel de leerlingen dat ze zes voorwerpen uit de hele ruimte gaan verzamelen. Ze gaan ze sorteren in
twee stapels, waarvan ze denken dat ze zinken en waarvan ze denken dat ze drijven. Laat ze met behulp van een iPad
een foto maken van hun twee stapels, zodat ze hun voorspellingen onthouden (ze kunnen deze foto opslaan bij de foto's of op een
op een platform zoals Seesaw). Op dit punt moeten de leerlingen hun hand opsteken om er zeker van te zijn dat u de volgende dingen hebt goedgekeurd
de voorwerpen die ze verzameld hebben voordat ze ze in het water leggen.
4. Laat de leerlingen vervolgens hun voorwerpen één voor één in een bak met water laten vallen. Laat ze hun gevallen
voorwerpen in twee stapels, waarbij ze moeten bewijzen welke voorwerpen zonken en welke bleven drijven. Nadat alle voorwerpen zijn gevallen
leerlingen een tweede foto maken van hun resultaten. Ook deze foto kan worden opgeslagen of op Seesaw worden geplaatst.
Evaluatie
Bekijk de foto's van de leerlingen om te zien hoe hun voorspellingen overeenkwamen met de resultaten van hun experiment. Controleer of
hun resultaten nauwkeurig zijn weergegeven en dat het experiment correct is uitgevoerd.
Lesidee | Zinken of Drijven?
- Gratis
TeachHUB is een online bron voor leerkrachten. Ze willen onderwijs beter maken voor leerkrachten van K-12. Ze bieden onderwijstips, lesplannen, hulpmiddelen voor in de klas en blogs van leraren voor leraren.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.