Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Lesidee | Wat is een Zelfstandig Naamwoord?

Gratis
Aanbieder: Teacher.org
Basisonderwijs Lesidee | Wat is een Zelfstandig Naamwoord?

Niet beschikbaar

Docent: Fatima Ravasco
Niveau: K-1e
Duur: 30-40 minuten

Leerlingen kunnen zelfstandige naamwoorden benoemen door te vertellen over hun favoriete dingen, mensen, plaatsen of personages. De leerkracht kan zo veel verschillende gebieden van de grammatica over zelfstandige naamwoorden kiezen (bijv. telbaar / niet-telbaar; eigen / gemeenschappelijk; enkelvoud / meervoud).


Gemeenschappelijke Kernafstemming

CCSS.ELA-LITERACY.L.1.1.B - Gebruik gewone, eigenlijke en bezittelijke zelfstandige naamwoorden.


Doelstellingen en Resultaten

De leerlingen kunnen zelfstandige naamwoorden benoemen door te praten over hun favoriete dingen. Om grammaticadiscussies over zelfstandige naamwoorden te starten, kan het aanbevolen worden om te beginnen met het bespreken van telbare en niet-telbare zelfstandige naamwoorden.


Benodigde Materialen

- blanco papier
- potloden
- krijtjes
- flashcards


Procedure

Opening van de les
- Neem iets mee naar de klas dat staat voor iets dat je leuk vindt. Vertel dat het jouw lievelingsding is.
- Vraag de kinderen om aan hun lievelingsding te denken. Geef de leerlingen enkele hints over wat ze kunnen tekenen (bijv. eten, cadeau of speelgoed).
- Zeg dat ze het 10 minuten moeten tekenen en het aan jou moeten doorgeven.

Inhoud van de les
- Nadat je alle tekeningen hebt gekregen. Kies 5 tekeningen die interessant zijn en die de meeste moeite hebben gekost om te kleuren en te tekenen. Vraag hen waarom het hun favoriete tekening is. Vraag anderen die iets willen vertellen over hun tekening om hun hand op te steken en het aan de klas te vertellen.
- Vertel hen dat hun favoriete dingen namen hebben. Deze namen zijn woorden die we "zelfstandige naamwoorden" noemen
- Vertel dat sommige dingen telbaar zijn en andere niet, die noemen we ontelbare zelfstandige naamwoorden.
- Geef voorbeelden van telbare zelfstandige naamwoorden en geef voorbeelden van hoe je niet-telbare zelfstandige naamwoorden kunt kwantificeren.
- Verdeel de leerlingen in twee teams en geef ze elk de kans om te zeggen of de flashcard met de dingen telbaar of niet-telbaar is.

Afsluiting
- Vraag de kinderen naar enkele zelfstandige naamwoorden die vandaag in de les zijn gebruikt. Geef nu andere namen voor plaatsen, dingen en personen en vraag hen of het zelfstandige naamwoorden zijn.
- Ze moeten zich realiseren dat zelfstandige naamwoorden niet alleen worden gebruikt om dingen te benoemen, maar ook om plaatsen, dingen en personen te benoemen.

Ga voor meer informatie over het lesidee naar Teacher.org website.

Lesidee | Wat is een Zelfstandig Naamwoord?

  • Gratis
Teacher.org

Teacher.org is een website gemaakt door leraren voor leraren. Het deelt tips, ideeën en bronnen om leraren te ondersteunen, informeren en inspireren terwijl ze elke dag de toekomst van hun leerlingen begeleiden en vormgeven.



Eduye Product ID: 43075

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie