Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Lesidee | Terug naar School Teambuilding STEM Uitdaging met Groepsrollen

Gratis
Aanbieder: Carly & Adam
Basisonderwijs Lesidee | Terug naar School Teambuilding STEM Uitdaging met Groepsrollen

Niet beschikbaar

Het begin van het jaar is de perfecte tijd om teamwerk onder leerlingen te stimuleren, vooral als het gaat om wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM).

Samenwerking is een hoeksteen van succes in de moderne wereld, en het ontwikkelen van teamvaardigheden op jonge leeftijd verbetert niet alleen het academisch leren, maar bereidt leerlingen ook voor op toekomstige carrières. Een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijkwaardig meedoen, is door groepsrollen te introduceren en leerlingen de kans te geven die rollen te oefenen in de context van een bèta/technische uitdaging.


Wat zijn STEM Groepsrollen?

Tijdens een bèta/technische groepsuitdaging kan het toewijzen van specifieke rollen aan teamleden de samenwerking verbeteren en ervoor zorgen dat elk lid bijdraagt aan het succes van het project. Hier zijn enkele veelvoorkomende STEM-groepsrollen:

Teamleider:
- Zorgt ervoor dat alle groepsleden aan hun taak werken en meedoen
- Neemt de uiteindelijke groepsbeslissingen na teambesprekingen
- Vraagt de leraar om hulp als dat nodig is
- Moedigt teamleden aan

Hoofdarchitect:
- Tekent het groepsplan
- Beslist welke onderdelen van het ontwerp elk teamlid gaat bouwen
- Zorgt ervoor dat het ontwerp aan alle eisen voldoet
- Beslist wanneer het ontwerp klaar is om getest te worden

Testcoördinator:
- Beslist hoe er getest moet worden
- Bepaalt of er meer testen nodig zijn
- Zorgt ervoor dat alle testen veilig en nauwkeurig worden uitgevoerd
- Bepaalt welke rol elk teamlid speelt tijdens het testen

Materiaalmanager:
- Verzamelt en organiseert materialen
- Begrijpt en communiceert het juiste gebruik van elk materiaal
- Zorgt ervoor dat alle groepsleden de materialen veilig en correct gebruiken


Teambuilding STEM Uitdaging

Als de leerlingen eenmaal kennis hebben gemaakt met de verschillende rollen, wijs dan elke leerling een rol toe en geef ze de gelegenheid om hun rol te oefenen tijdens een STEM-uitdaging zoals de teamwork torenbouwuitdaging.

Voor deze uitdaging hebben de leerlingen de volgende materialen nodig.

Materiaallijst:
- Indexkaarten
- Markeerstiften (voor elke leerling een andere kleur)
- Gum van Anna Kang (optioneel)

Lees voor het begin van de activiteit het boek Gum van Anna Kang en bespreek de volgende vragen met de leerlingen:

- Wat betekent het om deel uit te maken van een team?
- Hoe laten we teamwerk zien? Hoe ziet het eruit en hoe klinkt het?
- Wat is het tegenovergestelde van teamwork? Wat moeten we doen als iemand geen teamspeler is?

Nadat je met de leerlingen hebt besproken wat teamwork wel en niet is, kun je ze laten brainstormen over hun eigen ideeën. Geef elk team een set indexkaarten. Verdeel de indexkaarten gelijkmatig over iedereen in de groep. Elke leerling moet woorden die teamwork beschrijven op hun kaarten schrijven met hun eigen kleur stift om te laten zien dat iedereen evenveel heeft meegedaan. Jongere leerlingen kunnen hun ideeën tekenen.

Na het invullen van hun indexkaarten werken de leerlingen samen als een team om de hoogste toren te bouwen.

Lesidee | Terug naar School Teambuilding STEM Uitdaging met Groepsrollen

  • Gratis
Carly & Adam

Carly en Adam zijn een echtpaar. Ze maken STEM-middelen voor leerkrachten over de hele wereld. Carly schrijft de lessen en heeft lesgegeven in het basisonderwijs, terwijl Adam het zakelijke gedeelte voor zijn rekening neemt.



Eduye Product ID: 38778

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie