Lesidee | Teamrollen door Teresa Klein
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Niveau
Vijfde graad
Onderwerpen
Engels / Taalvaardigheid
verantwoordelijkheid van de gemeenschap
Klassenmanagement
Klascultuur en -klimaat
Klaslokaal inrichting
Tijd
45 minuten
Doel
SWBAT voeren een teamtaak uit om elkaar te ondersteunen in hun tafelgroep en onze klasgemeenschap
Groot Idee
Gedeelde verantwoordelijkheid gebaseerd op individuele verantwoordelijkheid
Mini-Les
15 minuten
Leerpunt: Tafelgroepen zijn effectiever als leerlingen effectief samenwerken omdat iedereen in de groep een taak heeft. Vandaag ga je brainstormen met andere leerlingen om een lijst te maken van dingen die je kunt zeggen in je teamrol.
Leg de leerlingen uit dat elke persoon in de groep een rol krijgt toegewezen. De 4 rollen zijn:
Manager
Aanmoediger
Leider
Tijdwachter
Je zegt: "Vandaag gaan jullie een speciale taak uitvoeren als onderdeel van jullie tafelgroepen. Ieder van jullie krijgt een taak. De managers zijn verantwoordelijk voor het verzamelen en uitdelen van materialen. Leiders moeten de activiteit leiden, de aandacht erbij houden en discussies starten en beëindigen. Tijdwaarnemers zullen de groep laten weten hoeveel tijd ze nog hebben om een taak te voltooien en aanmoedigers zullen dingen zeggen om groepsleden te steunen en te motiveren om hun beste werk te doen, zich gewaardeerd te voelen en betrokken te blijven."
Je vervolgt: "Dit jaar heeft iedereen een nummer op zijn bureau en deze nummers worden gebruikt om bepaalde taken toe te wijzen. Vandaag wordt dezelfde methode gebruikt. De nummers één en één van elke groep zijn de managers, de nummers twee en twee zijn de leiders, de nummers drie en drie zijn de tijdwaarnemers en de nummers vier zijn de aanmoedigers. Zo meteen ontmoet je alle andere studenten die hetzelfde nummer hebben als jij. Dit wordt een expertgroep genoemd omdat jullie samen een schema gaan maken van wat je zou kunnen zeggen en doen in je nieuwe rol."
Je geeft verdere instructies: "Ik heb de bovenkant van een ankerkaart getiteld met je teamtaak/teamrol. Je komt ongeveer 15 minuten samen in je expertgroep om je poster te maken. Beslis in je groepje hoe jullie om de beurt gaan werken, zodat ieders ideeën op de kaart worden geschreven. Nadat jullie klaar zijn met jullie poster, deelt elke expertgroep zijn poster met de hele klas."
U vraagt: "Zijn er nog vragen voordat we beginnen?" (U beantwoordt alle vragen van de leerlingen.) "Als u tijdens het werken vragen hebt, steek dan uw hand op en een docent zal naar uw groep komen om te helpen."
De leerlingen mogen in hun expertgroepjes aan de slag om hun posters te maken.
Expertgroepen
15 minuten
Samenwerken - om de beurt
Leg de ankerkaarten met de titel en een bak met markeerstiften op vier tafelgroepen zodat leerlingen ideeën kunnen genereren over wat ze kunnen zeggen en doen in hun teamtaken. De leerlingen wisselen elkaar af en schrijven hun ideeën op de kaart.
U wisselt tussen de groepen om hen te coachen bij het delen, om de beurt werken, vragen stellen om hun denkwijze te verdiepen en positieve feedback te geven op hun ideeën over dingen die ze kunnen doen en zeggen tegen hun teamleden in hun rol van manager, aanmoediger, leider en tijdbewaker.
De Hele Groep Delen
15 minuten
Vertel de leerlingen dat ze 5 minuten hebben om af te ronden voordat iedereen zich op het tapijt verzamelt om de diagrammen te zien en te horen die elke groep heeft gemaakt om de dingen te delen die elke persoon zou kunnen zeggen en doen in hun functie van aanmoediger, manager, leider en tijdbewaker.
Verzamel de leerlingen op het kleed om met de hele groep te delen. U vraagt de leerlingen om bij hun expertgroep te gaan zitten. De aanmoedigers zitten bij elkaar, de managers, de leiders en de tijdopnemers. U coacht de leerlingen om klaar te staan om een idee te delen op basis van de kaart die ze hebben gemaakt. Om spreek- en luistervaardigheid te versterken en op te bouwen, vraag je de leerlingen om te herhalen wat hun klasgenoot vertelt.
Nadat alle vier de groepen een idee hebben gedeeld, stuurt u de leerlingen terug naar hun oorspronkelijke tafelgroepen. Nu is er aan elk van de zeven tafels een leider, een aanmoediger, een tijdbewaker en een manager. Leerlingen zullen klaar staan om elkaar te ondersteunen als ze aan taken werken, omdat elke leerling verantwoordelijk is voor een bepaalde taak waardoor de tafelgroep als groep functioneert. In de komende lessen kun je een beroep doen op de leerlingen om samen te werken met behulp van de vaardigheden die ze vandaag hebben geleerd. De leerlingen behouden hun rollen een week lang. Dan, op de volgende maandag, rouleren de rollen binnen de tafelgroepen zodat elke leerling de kans krijgt om elk van de vier rollen uit te voeren.
Lesidee | Teamrollen door Teresa Klein
- Gratis
BetterLesson helpt leerkrachten nieuwe vaardigheden te leren. Ze bieden training, coaching en lesplannen. Sinds 2008 helpen ze leerkrachten met het verbeteren van hun manier van lesgeven en het ondersteunen van leerlingen.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.