Lesidee | Onderzoeksnotities Bevestigen: Een Inleidende Les
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Begeleider
Tom Bober is een schoolbibliothecaris, 2018 Library Journal Mover and Shaker, voormalig Teacher in Residence bij de Library of Congress, en auteur van de boeken Elementary Educator's Guide to Primary Sources: Strategieën voor onderwijs en Nieuwsgeletterdheid opbouwen: Lessons for Teaching Critical Thinking Skills in Elementary and Middle Schools. Hij is een Digital Public Library of America Community Rep, lid van de Teachers Advisory Board voor de National Portrait Gallery en medevoorzitter van de Education Advisory Committee van het American Archive of Public Broadcasting. Tom schrijft over het leren van leerlingen op AASL's Knowledge Quest blog en in publicaties zoals School Library Connection en American Libraries en heeft workshops gegeven en gesproken in het hele land. Zijn basis is gebouwd op meer dan twintig jaar in het openbaar onderwijs, waarvan zes jaar als leerkracht in het basisonderwijs, zeven jaar als specialist op het gebied van school- en districtinstructietechnologie en meer dan acht jaar in schoolbibliotheken.
Beschrijving
Ter voorbereiding op een onderzoeksproject over een onderwerp naar keuze oefenen leerlingen met het bevestigen van informatie uit verschillende bronnen. Deze les kan gedaan worden met bronnen over elk onderwerp, zolang er maar meerdere bronnen over het onderwerp zijn.
Onderwerp: Wetenschap
Niveau: Hoger basisonderwijs
Doelstellingen:
1. Leerlingen bevestigen informatie met behulp van verschillende bronnen.
2. Leerlingen identificeren informatie in verschillende bronnen.
3. Leerlingen vergelijken gevonden informatie om te bepalen welke informatie wordt ondersteund door andere bevindingen.
Materialen:
- "How Do Hurricanes Form?" NASA, laatst gewijzigd op 10 oktober 2018. https://spaceplace.nasa.gov/hurricanes/en/.
- Shepherd, Marshall "Als de natuur toeslaat: Hurricanes." NBC Learn, oorspronkelijke uitzenddatum 24 september 2015. www.nbclearn.com/portal/site/learn/cuecard/103790.
- Plattner, Josh. Orkaan of waterhoos? Super Sandcastle, 2016.
Benodigde tijd: 45-60 minuten
Instructieprocedure
Begin de les met de vraag aan de leerlingen waarom ze denken dat het belangrijk kan zijn om te controleren of informatie juist is. Vertel de leerlingen dat een manier om informatie uit bronnen te controleren is om die informatie te vergelijken met informatie uit andere bronnen.
Geef elke leerling een eigen bron uit de bovenstaande materialen (of andere die je hebt samengesteld), digitaal of gedrukt, die informatie geeft over een gemeenschappelijk onderwerp, in dit geval orkanen. Afhankelijk van de onderwijseenheden kan elk onderwerp als focus gebruikt worden, zolang er maar drie verschillende bronnen beschikbaar zijn. Door de bronnen gelijk te verdelen, kunnen ze later in de les gelijkmatig worden gegroepeerd.
Vraag de leerlingen om informatie uit de bron te verzamelen met behulp van een notitiesysteem waarmee de leerlingen vertrouwd zijn. Moedig leerlingen aan om informatie in hun eigen woorden te zetten in plaats van informatie rechtstreeks uit de tekst te halen.
Breng de leerlingen na 10-15 minuten samen om de informatie te categoriseren. Vraag de leerlingen welk soort informatie ze over orkanen hebben gevonden. Categorieën kunnen zijn hoe ze ontstaan, de schade die ze kunnen aanrichten of historische informatie over orkanen uit het verleden. Kies een van deze categorieën voor de volgende stap.
Gebruik drie elkaar kruisende cirkels als grafisch schema en vraag de leerlingen om de informatie die ze uit hun bron hebben gehaald te delen. Als een leerling informatie deelt, vraag dan aan de leerlingen die de andere twee bronnen hebben gebruikt of zij dezelfde of vergelijkbare informatie hebben gevonden. Plaats de informatie op de organizer op basis van of het al dan niet werd bevestigd door de andere bronnen.
Als de leerlingen zich op hun gemak voelen bij het trianguleren van gegevens op deze manier, zet ze dan in groepjes van drie, met één leerling die elke bron heeft gebruikt, om hetzelfde te doen met een andere categorie. Dit kan ook klassikaal gebeuren in plaats van in kleine groepjes.
Vraag de leerlingen welke informatie het meest betrouwbaar is, gebaseerd op hoe vaak die bevestigd is. Vraag hoe ze andere informatie kunnen verifiëren die in slechts een van deze drie bronnen is gevonden.
Lesidee | Onderzoeksnotities Bevestigen: Een Inleidende Les
- Gratis
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.