Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Lesidee | Lesplan: Poppen Omgaan met Frustratie

Gratis
Aanbieder: Heart-Mind Online
Basisonderwijs Lesidee | Lesplan: Poppen Omgaan met Frustratie

Niet beschikbaar

Achtergrond & Leerresultaten

Deze activiteit helpt jonge kinderen om de gevoelens te identificeren die gepaard gaan met het niet kunnen krijgen van iets dat ze willen. En de kinderen bekijken de mogelijke keuzes hoe om te gaan met iets willen hebben dat niet van hen is.


Materialen:

- papier
- krijtjes of stiften
- 2-3 poppen


Onderwijs en Leeractiviteiten

1. Activeer het leren: Laat kinderen schrijven of tekenen over iets of een activiteit waarvan ze zouden willen dat ze die hadden of konden doen.

2. Stimuleer een gesprek met de kinderen over wat ze wensen of willen en waarom. Deel iets wat je zou willen hebben of doen en waarom. Vraag hoe ze zich daarbij voelen

3. Introduceer het concept van comfortabele en oncomfortabele gevoelens met de volgende aanwijzingen:

- Noem enkele gevoelens die comfortabel zijn of die goed voelen.
- Noem enkele gevoelens die ongemakkelijk zijn of die niet zo goed voelen.
- Als je comfortabele gevoelens hebt, hoe laat je die dan aan andere mensen zien? (bijv. glimlachen, lachen, knuffelen, vriendelijk doen)
- Hoe denk je dat andere mensen zich voelen als we onze comfortabele gevoelens tonen? Als je ongemakkelijke gevoelens hebt, hoe laat je die dan aan anderen zien? (bijv. schreeuwen, fronsen, blozen, huilen)
- Hoe denk je dat andere mensen zich voelen als we onze ongemakkelijke gevoelens tonen?
- Hoe denk je dat het uiten van onze gevoelens ons kan helpen om beter met elkaar om te gaan? (bv. elkaar en onze verschillen begrijpen, beter communiceren, conflicten beter oplossen en vaker in elkaars opwinding delen)

4. Gebruik poppen om verschillende rollen te spelen in de volgende situaties:
- Je vriend heeft een van de nieuwe actiefiguren die je al weken wilt hebben.
- Je wilt met je vriend spelen, maar hij moet de hele dag weg met zijn familie.
- Een meisje in je klas dat in een rolstoel zit, heeft een computer met een spel dat je graag speelt.
- Je broer heeft net een geweldige knuppel en honkbal gekregen voor zijn verjaardag ... net zoals degene die jij wilt.
- Een buurkind noemt je een naam die je niet leuk vindt.
- Je vriend heeft je nieuwe speeltje dat je voor je verjaardag hebt gekregen kapotgemaakt.
- Je mag van je moeder niet naar de film met de familie van je vriend.
- Creëer scenario's geïnspireerd op de verhalen en situaties die de kinderen met elkaar delen.

5. Gebruik deze vragen om je kind te helpen nadenken over passende keuzes en gedrag in de bovenstaande rollenspellen:

- Wat zijn de gevoelens van de poppen in deze situatie? Hoe weet je dat?
- Zijn de gevoelens comfortabel of ongemakkelijk?
- Wat kunnen we doen als we spullen van iemand anders willen hebben? Wat zijn onze keuzes? Wat kunnen we doen als iemand anders iets mag doen wat wij willen doen? Wat zijn onze keuzes?


Aanpassingen

- Laat leerlingen hun eigen poppen maken (met sokken, ijslollystokjes of papieren zakken) en dit personage gebruiken in de rollenspellen.
- Vraag de kinderen om met bekende korte verhalen tekeningen te maken die illustreren hoe de hoofdpersonen zich voelen en gebruik de poppen om alternatieve scenario's voor de personages uit te beelden.
- Oudere kinderen kunnen individueel of in groepjes storyboards tekenen of een digitaal verhaal/dramatiseren.

Lesidee | Lesplan: Poppen Omgaan met Frustratie

  • Gratis
Eduye Product ID: 40563

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie