Lesidee | Leerlingleiders
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Wat betekent het om een leider te zijn? In deze les bespreken leerlingen leiderschap en oefenen ze het leiden van mindfulness voor andere leerlingen in hun klas.
Leerdoelen
Leerlingen kunnen anderen leiden in een mindfulnessoefening.
Materialen en Voorbereiding
- Klassenset van het werkblad Mindfulness Kaarten (en een leerkrachtenset reeds uitgeknipt)
- liedje "Volg de leider" (YouTube)
- Schaar
Sleutelbegrippen
Leider
Inleiding (10 Minuten)
- Breng de leerlingen samen in een kring, zittend of staand.
- Leg uit dat we het vandaag gaan hebben over leiders zijn, maar dat jullie eerst een spelletje "Volg de leider" gaan spelen.
- Speel het liedje "Volg de leider".
- Dans en zing samen op het lied.
- Zeg tegen de leerlingen: "Steek je hand op als je een leider bent".
- Vraag: "Wat is een leider?"
- Leg uit dat een positieve leider anderen het goede voorbeeld geeft, met vriendelijkheid en zorg.
- Leg uit dat je vandaag leiderschap gaat oefenen door de klas te begeleiden in beweging en mindfulness.
Expliciete Instructie/Leerkracht Modelleren (15 Minuten)
- Leg uit dat je de klas gaat leiden door samen een paar keer te ademen en dat je daarna verschillende leerlingen vraagt om naar voren te komen en de klas te leiden bij het ademen of bewegen.
- Laat de klas de uitgeknipte Mindfulness Kaarten zien.
- Leg uit dat elke kaart een plaatje en woorden heeft en dat je de kaart samen met elke leider voorleest. Dan zal die leerling de klas leiden (je mag ook fluisteren en zeggen wat ze moeten zeggen als het hun beurt is om de klas te leiden).
- Vraag: "Wie wil er naar voren komen om de klas te leiden in mindfulness en beweging?".
- Schrijf de namen van de leerlingen op het bord in volgorde van wanneer ze zullen voorgaan.
- Leg uit dat je begint en dan elke vrijwilliger vraagt om rustig naar voren te komen om de klas te leiden met hun mindfulness kaart.
- Vraag de klas om rechtop te gaan zitten (pauze)
- Laat ze langzaam en diep ademhalen in hun buik.
- Vraag hen om hun lichaam te ontspannen terwijl ze uitademen.
- Laat ze nog twee keer op dezelfde manier ademhalen.
- Vraag in stilte aan elke leerling vrijwilliger om één voor één naar voren te komen om samen met jou de Mindfulness kaart te lezen en de klas te leiden in mindfulness of beweging.
Geleide Oefening (10 Minuten)
- Deel het werkblad Mindfulness Kaarten uit aan de leerlingen en leg uit dat ze hun eigen kaarten gaan maken met plaatjes en begeleidende woorden en instructies in de lege vakjes.
- Leg uit dat aan het einde van de les de leerlingen elkaar zullen leiden in mindfulness met behulp van hun eigen kaarten.
- Laat de leerlingen teruggaan naar hun stoel om zelfstandig te werken.
Zelfstandig Werken (15 Minuten)
- Leerlingen gaan terug naar hun stoel om aan hun eigen mindfulness-kaarten te werken.
- Beantwoord eventuele vragen en geef individuele ondersteuning als dat nodig is.
Lesidee | Leerlingleiders
- Betaling
Education.com helpt leraren om hun leerlingen de beste leermiddelen te geven. Ze maken lesmateriaal voor elk vak en elke klas.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.