Lesidee | Karaktergevoelens
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Onderwerp: Taalvaardigheid
Rangen: K-2
Inleiding
Leerlingen leren in dit lesplan verschillende karaktergevoelens beschrijven. De leerlingen brainstormen over een lijst
woorden om gevoelens van personages te beschrijven en dan oefenen ze met beschrijven hoe Miles zich voelde in het boek When Miles Got Mad van
Sam Kurtzman-Counter en Abbie Schiller.
Leerdoelen
- (CCSS.ELA-LITERACY.RL.1.4) Identificeer woorden en zinnen in verhalen of gedichten die gevoelens suggereren of een beroep doen op
de zintuigen.
- (CCSS.ELA-LITERACY.RL.2.3) Beschrijf hoe personages in een verhaal reageren op belangrijke gebeurtenissen en uitdagingen.
Benodigde Materialen
- Papier en potlood
- Toen Miles gek werd door Sam Kurtzman-Counter en Abbie Schiller
- Garfield stripverhaal
Procedure
Activiteit 1: Gevoelens van personages
1. Verzamel de leerlingen en vertel ze dat ze vandaag gaan leren over karaktereigenschappen. Vraag vervolgens
de leerlingen wat ze denken dat dat betekent.
2. Bespreek vervolgens dat karaktereigenschappen de woorden zijn die beschrijven hoe een personage zich voelt of hoe ze
handelen. Vertel de leerlingen dat het kennen van de gevoelens van personages hen zal helpen om het verhaal dat ze lezen beter te begrijpen
lezen.
3. Bedenk samen als klas woorden die zouden kunnen beschrijven hoe iemand zich voelt (blij, verdrietig, boos, enz.). Schrijf elk
van deze woorden op het bord.
Activiteit 2: Miles werd boos
1. Lees het verhaal When Miles Got Mad van Sam Kurtzman-Counter en Abbie Schiller.
2. Schrijf op het bord "Miles werd boos toen___." Vraag de leerlingen dan om de lege plek in te vullen.
3. Schrijf nog een paar vragen op uit het verhaal en laat de leerlingen beschrijven hoe Miles zich voelde.
Activiteit 3: Zelfstandig oefenen
1. Spiegel het Garfield-stripverhaal op je smartboard en lees het samen als klas.
2. Schrijf dan de volgende vragen op het bord en vraag de leerlingen om hun antwoorden op te schrijven. Terwijl de leerlingen
aan het schrijven zijn, laat ze de klas rondgaan.
- Hoe voelde Garfield zich in het begin van het stripverhaal?
- Hoe voelde Garfield zich aan het einde van het stripverhaal?
3. Vraag de leerlingen te denken aan een moment waarop ze zich voelden als Garfield. Vraag de leerlingen dan om woorden te gebruiken van de lijst die je eerder
te gebruiken om hen te helpen de vraag te beantwoorden.
Evaluatie
Beoordeel de kennis van de leerlingen door middel van hun zelfstandige oefening.
Lesidee | Karaktergevoelens
- Gratis
TeachHUB is een online bron voor leerkrachten. Ze willen onderwijs beter maken voor leerkrachten van K-12. Ze bieden onderwijstips, lesplannen, hulpmiddelen voor in de klas en blogs van leraren voor leraren.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.