Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Lesidee | Bosbeheer

Gratis
Aanbieder: Pennsylvania State University
Basisonderwijs Lesidee | Bosbeheer

Niet beschikbaar

Te Behandelen Concepten

- Een bos bestaat uit vele belangrijke onderdelen.
- Bosbeheer is het verantwoord gebruik en de planning van bosbeheer.
- Het publiek kan op verschillende manieren aan bosbeheer doen.


Doelen voor de Les

- Kinderen zullen weten dat een bos bestaat uit veel verschillende werkende onderdelen.
- Kinderen zullen ontdekken dat bosrentmeesterschap verantwoordelijk gebruik en planning van bosbeheer is.
- Kinderen beseffen dat ze een "vriend" of rentmeester van het bos kunnen zijn.

Lesmodel: Focus-Verkennen-ReflecterenToepassen Leercyclus


Inleiding tot de Les

Vraag: "Wat denk je als je het woord bos hoort?" Luister en reageer op wat de leerlingen zeggen. [Leg uit dat het klopt dat bossen veel bomen hebben, maar dat bossen ook veel interessante onderdelen hebben! Vandaag gaan we deze onderdelen ontdekken en wat we kunnen doen om het bos mooi te houden!

Activiteit #l: Focusfase, 5 minuten

Brainstorm met de kinderen een lijst van dingen die in het bos te vinden zijn. Deze lijst zal je gedeeltelijk helpen bij de volgende activiteit. Toon de "mindmap" [zie Bijlage 1 (22K pdf)]. Leg elk deel van het bos uit in basistermen. Geef speciale aandacht aan de ontbindsters (zij eten dode dieren en planten). Bespreek dat alle onderdelen samenwerken zodat het bos gezond is. Elk onderdeel moet zijn werk doen zodat het bos in goede conditie blijft.

Activiteit #2: Onderzoeksfase, 5 minuten

Indien mogelijk, neem de kinderen mee op een korte natuurwandeling naar een bebost gebied in de buurt zodat ze de onderdelen van het bos die op de "mind map" staan kunnen observeren. De kinderen nemen een klein notitieboekje of klembord mee om op te schrijven wat ze zien. Keer terug naar het klaslokaal. Bespreek de observaties van de leerlingen.

Activiteit #3: Reflecteerfase, 5 minuten

De volgende tekst zal de discussie over bosbeheer aanwakkeren. De tekst is rechtstreeks overgenomen uit From the Woods: Forest Stewardship (Penn State Cooperative Extension, Adam K. Downing, Sanford S. Smith, James C. Finley en Shelby E. Chunko).

Rentmeesterschap betekent verantwoordelijk zijn voor iets en er goed voor zorgen, zoals je bezittingen beschermen en ze zorgvuldig gebruiken zonder ze te beschadigen of te verspillen. Dus of we nu een bos gebruiken om te wandelen, te jagen of om hout te halen, we moeten goede "rentmeesters" van het bos zijn zodat andere mensen het bos vandaag, morgen en nog vele jaren kunnen gebruiken.

Ook al ben je geen eigenaar van een bos, toch kan je een bosbeheerder zijn. Je bent een bosbeheerder wanneer je ervoor kiest om producten te gebruiken van hernieuwbare bronnen (bv. bomen). Je bent een bosbeheerder wanneer je hout- en papierproducten recycleert. Je bent een bosbeheerder wanneer je het bos mooi houdt door geen afval te gooien. Je bent een bosbeheerder als je planten en bomen geen pijn doet (zonder goede reden). Op een dag heb je misschien zelf een bos. Je zal een bosbeheerder zijn wanneer je plannen maakt en ervoor kiest om de dingen in je bos te doen die het gezond en nuttig houden voor planten, dieren en mensen.

Bespreek de vele voordelen van de boshabitat. Vraag de leerlingen te reageren op de vraag: "Wat kan je doen om het bos gezond en nuttig te houden?".

Kinderen beantwoorden het werkblad "Ik ben een 'Bosvriend' omdat ..." na de bovenstaande discussie over bosbeheer [zie Bijlage 2 (14K pdf)].

Activiteit #4: Fase toepassen, 5 minuten

Activiteit #4 komt rechtstreeks uit Trees for the Future, PP&L, Inc., 1998 [zie Bijlage 3 (10K pdf)]. De activiteit "Gezichtspunten" laat de kinderen nadenken over de verschillende perspectieven met betrekking tot bosbeheer. Het geeft hen de kans om te zien dat mensen en dieren verschillende ideeën en plannen hebben voor een boom.


Beoordeling

De beoordeling zal bestaan uit een combinatie van observatie door de leerkracht tijdens discussies, verslagen van natuurwandelingen, werkbladen en antwoorden van leerlingen op de activiteit "Gezichtspunten".


Afsluiting van de Les

"Vandaag heb je ontdekt wat het betekent om een 'bosvriend' of 'rentmeester' te zijn. Ik hoop dat wanneer je het bos bezoekt, je je alle geweldige dingen zult herinneren die je kunt doen om te helpen!"


Referenties

Downing, Adam K., Sanford S. Smith, James C. Finley, en Shelby E. Chunko. (2000). Uit de bossen: Bosbeheer. University Park, Pa.: Pennsylvania State University.

PP&L, Inc. (1998). Bomen voor de toekomst.


Auteur

Marguerite Wills, Williamsport Area School District

Lesidee | Bosbeheer

  • Gratis
Pennsylvania State University

Penn State is een openbare onderzoeksuniversiteit in Pennsylvania, opgericht in 1855. De universiteit heeft meerdere campussen, een sterke onderzoeksfocus en twee rechtenfaculteiten. De hoofdcampus bevindt zich in State College.



Eduye Product ID: 41206

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie