Lesidee | Boomprobleem - PEG + CAT: Lesplan
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Samenvatting Les
Peg en Cat hebben een groot probleem! Kat zit vast in een boom. Alweer! In deze activiteit worden kinderen uitgedaagd om projecten te maken met de PBS KIDS ScratchJr app waarin ze Peg helpen haar vriendin Cat te redden.
Tijdsbesteding
Totale tijd tot voltooiing: 1 uur en 50 minuten
Aan de slag: 5 minuten
Spelen: 10 minuten
Verkennen: 20 minuten
Kijken: 15 minuten
Creëren: 30 minuten
Delen: 15 minuten
Doorgaan: 15 minuten
Leerdoelen
Kinderen leren hoe ze projecten kunnen maken, personages kunnen toevoegen en hoe ze de programmeerblokken kunnen gebruiken om hun personages te laten animeren op het scherm. Ze verkennen codering en computational thinking terwijl ze technologie gebruiken als hulpmiddel voor creativiteit, expressie en leren met de PBS KIDS ScratchJr app.
Belangrijke Woordenschat
Programmeren/coderen - Een reeks instructies maken die een computer (of andere technologie) vertelt wat hij moet doen
Opeenvolging - Een reeks geordende stappen om een probleem op te lossen of een taak uit te voeren
Horizontaal en verticaal
Links en Rechts
Benodigdheden
1. iPads of Android-tablets voor elk kind (of groep kinderen)
2. De aflevering van PEG + CAT "Nog een boomprobleem
3. TV, projector, computer of ander apparaat om de aflevering af te spelen
4. Een documentcamera om het tabletwerk aan de hele groep te laten zien of een kabel om de tablet en de projector met elkaar te verbinden
5. Schoolbord, whiteboard of posterpapier
6. Ontwerp hand-outs
7. Hand-out voor ouders (Engels | Spaans)
Inleidende Activiteit
Aan de slag.
De context waarin je deze activiteit doet, heeft invloed op hoe je begint. Neem de tijd om aanwijzingen te geven, vertel wat je gaat doen en waarom, en zorg dat de kinderen klaar en gefocust zijn voor een creatieve PBS KIDS uitdaging.
Peg en Cat zijn beste vriendinnen die graag plezier maken, op avontuur gaan en problemen oplossen met wiskunde. Vandaag gaat iedereen PBS KIDS ScratchJr projecten maken om Peg en Cat te helpen een groot probleem op te lossen. Kat zit vast in een boom en Peg heeft hulp nodig om hem naar beneden te krijgen! Kinderen leren hoe ze projecten moeten maken en hoe ze de bewegingsblokken moeten gebruiken om Peg te helpen bij Cat te komen zodat ze hem kan redden.
Leeractiviteiten
- Speel
Speel 'Simon Zegt' met de groep. Gebruik zoveel mogelijk ruimtelijke woordenschat in het spel: op, neer, naast, onder, boven, rechts en links. Simon Zegt is een spel dat heel goed aansluit bij computational thinking. In het spel, als 'Simon zegt' om iets te doen, dan doet iedereen dat, maar als Simon niets zegt, dan doen de deelnemers niets. Personages in PBS KIDS ScratchJr gedragen zich op dezelfde manier; ze moeten getriggerd worden voordat ze met hun animaties beginnen.
- Verken
Projecteer je tablet op een groot scherm met een documentcamera of met een kabel, open PBS KIDS ScratchJr en start een nieuw project. Praat eerst over programma's en coderen. Programmeren / coderen is het maken van een lijst met instructies die een computer of andere technologie vertelt wat te doen. In PBS KIDS ScratchJr is elk blok een andere instructie. Door blokken toe te voegen en aan elkaar te plakken, ben je aan het programmeren/coderen; je maakt programma's die een personage precies vertellen wat het moet doen.
Modelleer vervolgens hoe je programma's maakt voor je personages met behulp van Motion- en Trigger-blokken. Vraag de kinderen bij het modelleren van blokken en functies eerst wat ze denken dat elk blok zal doen voordat je hun gissingen uittest.
Laat iedereen zien hoe je personages toevoegt en hoe je programma's maakt door blokken naar het programmeergebied te slepen, ze aan elkaar te klikken en ze te testen. Geef iedereen dan minstens 5 minuten om zelf op onderzoek uit te gaan en ontdekkingen te doen. Kinderen vrije tijd geven met de app en hun ontdekkingen aanmoedigen is een geweldige manier om kinderen te betrekken bij de ervaring. Het is niet erg als ze blokken en functies ontdekken die niet in de activiteit zijn opgenomen. Nodig kinderen uit om hun leuke ontdekkingen informeel met elkaar en met de hele groep te delen.
Voor meer informatie, bezoek de PBS LearningMedia website.
Lesidee | Boomprobleem - PEG + CAT: Lesplan
- Gratis
PBS LearningMedia biedt gratis leermiddelen voor leerkrachten en studenten. Het helpt om leren leuk en eerlijk te maken voor iedereen met geweldige video's, spelletjes en activiteiten!
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.