Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Lesidee | Beginnende Bosbouw voor Jonge Leerlingen: "Alles over Bomen

Gratis
Aanbieder: Pennsylvania State University
Basisonderwijs Lesidee | Beginnende Bosbouw voor Jonge Leerlingen: "Alles over Bomen

Niet beschikbaar

Doelen voor de Les

Aangezien het Child Development Laboratory binnenkort zal verhuizen naar een nieuw gebouw dat momenteel in aanbouw is in de Hort Woods, is het team geïnteresseerd om te beginnen met het onderzoeken van de onderwerpen bosrijkdom en ecologie. Als eerste stap in dit onderzoek is de leerkracht van plan om een onderzoeksaanpak te gebruiken met de kinderen om te ontdekken wat ze al weten over bossen en welke vragen ze hebben. Dit zal op zijn beurt de koers van het opkomende leerplanproject bepalen. De leerkracht zal een selectie van leeftijdsgeschikte jeugdliteratuur voorlezen om de discussies te begeleiden. Een praktische onderzoeksaanpak zal ook gebruikt worden in de buitenomgeving met de nieuwe "science explorer" rugzakken, die verrekijkers, vergrootglazen, insectenverzamelpotjes, veldgidsen en notitieboekjes bevatten.

Enkele mogelijke discussievragen
- Wat hebben bomen nodig om te leven? Wat is hun levenscyclus?
- Is het goed om bomen te kappen?
- Welke producten in onze klas komen van bomen?
- Hoe kunnen we papier in onze klas zorgvuldiger verminderen, hergebruiken en recyclen?
- Welke dieren leven in een bos?
- Hoeveel verschillende soorten bomen staan er op onze speelplaats? Hoeveel bomen komen er op onze nieuwe speelplaats in het Hort Woods? Waarom heet het Hort Woods?
- Wat kunnen we in het bos observeren met onze rugzakken voor wetenschapsverkenners? * Hoe kunnen we zorgen voor en genieten van ons nieuwe gebouw en zijn "gemeenschapsbos"?
- Wat doen boomverzorgers? Waarom hebben ze takken van de bomen op onze speelplaats afgezaagd? (Nodig eventueel Derek Kalp, boomverzorger van Penn State, uit voor een bezoek)
- Hoe ziet ons nieuwe gebouw eruit nu de bouw vordert?
- Hoe kunnen we een verscheidenheid aan natuurlijke materialen en kunstgereedschappen gebruiken om ons leren te verbeelden?

Onderwerpen: Wetenschappelijk denken, wiskundig denken en wiskundige expressie, taal en geletterdheid, creatieve expressie, sociale studies
Onderwerpen: Bomen als habitat, Bomen als hulpbronnen, Gemeentebossen als plaatsen om van te genieten en te beschermen


Benodigde Materialen

Onze Science Explorer rugzakken en de hierboven beschreven hulpmiddelen Een selectie van kinderliteratuur en non-fictie bronnen
- Wees een vriend van bomen door Patricia Lauber
- Een grote oude boom door Mary Newell DePalma
- Stil in de tuin door Aliki
- Tellen in het bos door Geroge Ella Lyon
- Crinkleroot's gids voor het kennen van dierlijke habitats door Jim Arnosky
- De grootste planten ter wereld: Een boek over bomen door Susan Blackaby
- Bosverkenner: Een levensgrote veldgids door Nic Bishop
- Uit de bossen: Ongelooflijk hout door Sanford S. Smith en Lee R. Stover

Staatsnormen:

PA Leerstandaarden voor jonge kinderen - Pre-Kindergarten (2009)
Wetenschappelijk denken en technologie: Onderzoeken, onderzoeken en ontdekken
- Het verschil herkennen tussen levende en niet-levende dingen
- Levende dingen indelen in planten en dieren
- Aangeven dat levende wezens lucht, voedsel en water nodig hebben om te overleven
- Identificeren dat planten en dieren levenscycli hebben
- Delen van levende wezens herkennen
- Identificeren dat planten en dieren verschillende soorten onderdelen hebben
- De vijf zintuigen gebruiken als hulpmiddelen om waar te nemen, te classificeren, informatie te verzamelen en waarnemingen te beschrijven
- Onderwijsmodel: Emergent curriculum, met onderzoek door leerlingen en hands-on leren


Methodes

Activiteit 1 - Introductie van de les/onderzoek

Verzamel een mand met houtproducten zoals blokken, papier, puzzels enz. uit de klas. Doe er ook verrassende dingen bij, zoals tandpasta, shampoo, ahornsiroop en ijs, en maak daarbij gebruik van de foto's uit Ongelooflijk Hout.

Kijk of de kinderen kunnen bedenken wat al deze voorwerpen gemeen hebben. Gebruik dit als een discussie starter om te praten over welke producten van bomen komen. Gebruik grafiekpapier om de verschillende stadia van ons lopend onderzoek te documenteren, te beginnen met "Wat we al weten over bomen". Schrijf de antwoorden van de kinderen op. Geef de kinderen ook de gelegenheid om vragen te stellen om ons onderzoek "Wat we willen weten over bomen en bossen" te sturen. Geef de kinderen toegang tot de digitale camera's in de klas om hun leerproces over bomen te documenteren, te beginnen met het fotograferen van zoveel mogelijk voorwerpen in de klas die van bomen zijn gemaakt.


Evaluatie

Gebruik de vragen en interesses van de kinderen als leidraad en maak gebruik van de geciteerde kinderliteratuur om de observaties en opmerkingen van de kinderen over wat ze leren te documenteren. Maak een doorlopende tentoonstelling van dit leren op een grote 3D-boom - voorheen gemaakt van kartonnen buizen - die zich net buiten de ingang van onze klas bevindt. Deze display zal foto's en kunstwerken bevatten, evenals citaten van de kinderen.

Lesidee | Beginnende Bosbouw voor Jonge Leerlingen: "Alles over Bomen

  • Gratis
Pennsylvania State University

Penn State is een openbare onderzoeksuniversiteit in Pennsylvania, opgericht in 1855. De universiteit heeft meerdere campussen, een sterke onderzoeksfocus en twee rechtenfaculteiten. De hoofdcampus bevindt zich in State College.



Eduye Product ID: 41208

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie