Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Wetenschappelijk Artikel | Embodied Learning Activities Focusing on Letter-Sound Knowledge Increase Spelling Performance in 1st Grade Children with Low and High Reading Ability

Aanbieder: Springer Nature
Basisonderwijs Wetenschappelijk Artikel | Embodied Learning Activities Focusing on Letter-Sound Knowledge Increase Spelling Performance in 1st Grade Children with Low and High Reading Ability

Niet beschikbaar

Abstract

De studie had als doel het effect van belichaamd leren op de leesvaardigheid van kinderen te onderzoeken en of de activiteiten in het bijzonder gunstig waren voor kinderen met een risico op leesproblemen. We voerden een gerandomiseerde gecontroleerde studie uit gedurende 4 weken voor kinderen uit groep 1 (n = 52, leeftijd = 7,1). Kinderen werden willekeurig toegewezen aan reguliere klassikale lessen (CON) of aan lessen gericht op letter-klankkoppelingen met gebruik van het lichaam (d.w.z. beweging-fonemen) (MOVE). Kinderen werden geëvalueerd op letterkennis, woordlezen en spellingprestaties voor de interventie (T1) en na de interventie (T2). Een significante verbetering voor MOVE vergeleken met CON van T1 tot T2 werd waargenomen in de vaardigheid van kinderen om letter-klanken te benoemen (p <0,001), voorwaardelijke klanken (p <0,001), en voor spellingprestaties (p = 0,002). Binnen CON en MOVE werden kinderen verdeeld in laag (LP) en hoog presterende kinderen (HP) op basis van de woordleesprestaties op baseline. Een significant hogere verbetering voor LP in MOVE werd waargenomen vergeleken met LP in CON van T1 tot T2 in letterklanken (p <0,0001), voorwaardelijke letterklanken (p <0,0001), en voor spellingprestatie (p = 0,037). Er werden geen verschillen waargenomen tussen LP-MOVE en HP-MOVE. Onze resultaten tonen aan dat een korte interventie gebaseerd op bewegingsfonemen de letterkennis en spellingprestaties van kinderen verhoogt. De resultaten tonen ook aan dat LP en HP vergelijkbare verbeteringen laten zien en dat dit type activiteiten daarom niet bijzonder gunstig is voor kinderen met een verhoogd risico op leesproblemen. Wij suggereren dat deze lesmethode nuttig zou kunnen zijn voor alle schoolkinderen op deze leeftijd.

Wetenschappelijk Artikel | Embodied Learning Activities Focusing on Letter-Sound Knowledge Increase Spelling Performance in 1st Grade Children with Low and High Reading Ability

  • Gratis
Springer Natuur

Springer Nature is een Duits-Brits bedrijf dat in 2015 van start is gegaan. Het werd opgericht door verschillende grote uitgevers samen te voegen om wetenschap en kennis te delen met de wereld.



Eduye Product ID: 42045

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie