Lesidee | Voedselketen Label
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Leerlingen leren een korte achtergrond over energieoverdracht tussen de zon, producenten, primaire consumenten en secundaire consumenten. ½ van de leerlingen zijn primaire consumenten (planten) en ¼ van de leerlingen zijn primaire consumenten (konijnen) en ¼ van de leerlingen zijn secundaire consumenten (haviken).
Rangniveau: 3-4e
Duur: 20-40 minuten
Doelstellingen en Resultaten
Leerlingen zijn in staat om te interageren op een manier die hun begrip van het concept toont.
Benodigde Materialen
- een veld met grenzen voor het tikspel
- papier en potlood
Procedure
Opening van de Les
- Vraag de leerlingen of ze ooit een wild konijn in hun stad hebben gezien. In een film? In een boek?
- Wat denken ze dat ze eten (planten)?
- Moeten de konijnen ergens bang voor zijn? Roofdieren?
- Leerlingen kunnen antwoorden: vossen, bergleeuwen, vogels. Als leerlingen het niet voorstellen, stel dan de Havik voor.
Inhoud van de Les
Modelleren
- Teken een piramide op het bord met 3 secties.
- In het onderste, grootste deel van de piramide, schrijf je producenten.
- In het middelste niveau van de piramide, schrijf primaire consumenten.
- In het bovenste niveau van de piramide, schrijf secundaire consumenten.
Oefening met gids
- Vraag de leerlingen waar ze denken dat het konijn in deze piramide past.
- Het konijn is een primaire consument en een herbivoor omdat het alleen planten eet.
- Vraag de leerlingen waar het voedsel dat konijnen eten thuishoort.
- Planten horen op het onderste niveau omdat ze producenten zijn.
- Vraag de leerlingen welke dieren op het bovenste niveau thuishoren.
- Haviken en vossen zijn carnivoren en horen daar thuis, samen met andere dieren die planteneters eten.
- Leg uit dat de zon ook belangrijk is omdat die energie geeft aan de producenten (planten).
- Je kunt uitleggen dat er ook tertiaire consumenten zijn die zowel alleseters als vleeseters eten, zoals bergleeuwen die konijnen of vossen eten.
Zelfstandig oefenen
- Leg uit dat ze nu een tikspel gaan spelen waarin ze de rol spelen van havik, konijn, plant en 1 zon.
- Geef ongeveer de helft van de klas de rol van plant.
-De planten houden hun armen langs hun zij en proberen te voorkomen dat ze worden "opgegeten" (getikt) door de konijnen.
- Als ze "opgegeten" worden door een konijn, veranderen ze in een konijn.
- Wijs ongeveer ¼ van de klas aan als konijn.
- Ze moeten hun handen op hun hoofd leggen als konijnenoren en proberen de planten te "eten" (taggen) en te voorkomen dat ze worden "opgegeten" door de haviken.
- Als ze worden "opgegeten" door een havik, veranderen ze in een havik.
- Wijs ongeveer een kwart van de klas aan als havik.
- Ze rennen rond en zwaaien met hun armen als vleugels en proberen de konijnen op te eten en te voorkomen dat ze door de zon worden getagd.
- Als ze getagd worden door de zon, veranderen ze in een plant.
- Wijs 1 leerling aan als de zon.
- De zon kan de haviken taggen en ze terug in planten veranderen.
- De zon hoeft geen handbeweging te hebben, maar alle leerlingen moeten weten wie ze zijn.
- Leg uit dat de zon de machtigste van allemaal is. In dit spel doen de leerlingen alsof er geen water is en dat dieren zonder water zullen sterven door uitdroging. Na een lang proces keren dode, vergane dieren uiteindelijk terug naar de bodem en voeden planten. En de zon geeft energie aan deze planten
Als terugblik:
Haviken zwaaien met hun armen als vleugels en jagen op de konijnen en vermijden de zon.
Wanneer ze door de zon worden getagd, veranderen ze in een plant.
Konijnen maken konijnenoren op hun hoofd, jagen op de planten en vermijden de haviken.
Als ze door een havik worden gegrepen, verandert ze in een havik.
Planten houden hun handen naar de zijkant en vermijden de konijnen en jagen nergens op.
Wanneer ze getagd worden door een konijn, veranderen ze in een konijn.
De zon kan alleen de havik strikken en hem in een plant veranderen.
De zon heeft geen roofdieren.
Afsluiting
Laat de leerlingen bij terugkomst in de klas een piramide tekenen op een kleine "exitkaart" (een stuk kladpapier). Laat de leerlingen elk deel van de piramide labelen met voorbeelden van consumenten (verschillende soorten planten), primaire consumenten (dieren die alleen planten eten) en secundaire consumenten (dieren die andere dieren eten).
Laat de leerlingen hun naam op hun afscheidskaart schrijven en deze uitwisselen met een partner. Vertel de partner dat hij/zij het moet lezen en controleren of het klopt en als beide partners het erover eens zijn dat ze allebei een accurate piramide hebben, kunnen ze elkaars kaart inleveren. (Partner A zal de kaart van Partner B alleen inleveren als Partner A denkt dat deze 100% correct is en vice versa).
Lesidee | Voedselketen Label
- Gratis
Teacher.org is een website gemaakt door leraren voor leraren. Het deelt tips, ideeën en bronnen om leraren te ondersteunen, informeren en inspireren terwijl ze elke dag de toekomst van hun leerlingen begeleiden en vormgeven.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.