Cursus | (S03) Inleiding tot Interceptie - 22 April 2026
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Prijs
£69
Datum
22 april 2026
9.00 - 11.00 uur (Britse tijd)
Begeleider
Beth Smithson
Directeur van Levenslang Leren en hoofd van Sensorische Inclusieve Scholen
Beth Smithson is een ervaren ergotherapeut en Advanced Sensory Integration Practitioner. Beth's reis naar sensorische integratie begon bij een Vietnamese NGO, waar ze twee jaar lang personeel opleidde in sensorische integratietheorie en op zintuigen gebaseerde interventies. Gemotiveerd door de positieve resultaten voltooide ze in 2016 de opleiding bij Sensory Integration Education en werd ze Advanced SI Practitioner. In klinische functies paste Beth sensorische integratie toe bij kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD) in reguliere scholen en bij leerlingen met ernstige en meervoudige leerproblemen (PMLD) in een gespecialiseerde middelbare schoolvoorziening. Onlangs gaf Beth leiding aan Ergotherapiediensten in de NHS, waarbij ze met succes pleitte voor het integreren van sensorische processen in de reguliere NHS-dienstverlening. Beth is toegewijd aan het bevorderen van sensorische integratie en ondersteunt anderen in hun leerproces. Ze stelt clinici, ouders en scholen in staat om met vertrouwen te pleiten voor sensorische integratie.
Inleiding tot Sensorische Interceptie - Ondersteuning van Leerlingen op School
In deze webinar verken je interoceptie, het minder bekende maar vitale zintuiglijke systeem dat ons in staat stelt om interne lichaamssignalen zoals honger, dorst, pijn, temperatuur, hartslag en behoefte aan het toilet op te merken, te interpreteren en erop te reageren. Interceptie speelt een cruciale rol bij zelfregulatie, emotioneel bewustzijn en het vermogen om met de dagelijkse eisen op school om te gaan.
Veel leerlingen die moeite hebben met regulatie, missen interoceptieve signalen of interpreteren deze verkeerd. Als gevolg daarvan kunnen ze het moeilijk vinden om te weten wanneer ze angstig, overweldigd, moe of zelfs onwel zijn. Deze problemen worden op school vaak verkeerd begrepen als slecht gedrag, lage motivatie of emotionele ontregeling. In deze sessie ontdek je wat interceptie is, hoe het zich ontwikkelt en wat er gebeurt als dit interne zintuiglijke systeem niet synchroon loopt.
Je zult nadenken over hoe verwachtingen in de klas onbedoeld de interoceptieve behoeften van een leerling kunnen negeren of zelfs overschrijven, bijvoorbeeld door een kind te vragen door te werken terwijl het honger heeft, angstig is of naar het toilet moet. Je leert hoe je de signalen van interoceptieve problemen kunt herkennen, hoe je leerlingen kunt ondersteunen om weer contact te maken met hun lichaamssignalen en hoe je een leeromgeving kunt creëren die regulatie van binnenuit ondersteunt.
Belangrijke Punten
- Wat is interoceptie? Het interne sensorische systeem begrijpen
- De rol van interceptie in zelfbewustzijn en regulatie
- Hoe interoceptieve moeilijkheden zich kunnen voordoen in de klas
- Voorbeelden van hoe onvervulde interoceptieve behoeften verkeerd begrepen worden als gedrag
- Strategieën om leerlingen te helpen interoceptief bewustzijn te ontwikkelen
- Het creëren van een klasomgeving die interoceptieve regulatie ondersteunt
Wat Je Zult Leren
- Begrijpen wat interceptie is en hoe het regulatie ondersteunt
- Tekenen herkennen dat een leerling moeite heeft met interoceptief bewustzijn
- Veelvoorkomende praktijken in de klas herkennen die interoceptieve signalen kunnen opheffen
- Praktische strategieën leren om leerlingen te helpen in contact te komen met en te reageren op hun interne signalen
- Verkennen hoe interoceptie samenhangt met angst, emotieregulatie en gedrag
- Vertrouwen opbouwen in het ondersteunen van leerlingen door middel van een interoceptie-geïnformeerde lens
Voortdurende Ondersteuning
Na de workshop hebben deelnemers toegang tot een wekelijkse sessie met een Sensory Inclusive Schools Therapeut voor de rest van het schooljaar. Deze sessies bieden flexibele, doorlopende ondersteuning terwijl je het geleerde toepast in je schoolsetting. Je hoeft niet elke week aanwezig te zijn, maar de mogelijkheid is er wanneer je het nodig hebt. Bij Sensory Inclusive Schools zijn ze er om je te ondersteunen bij het verankeren van het leren op een zinvolle, praktische en ondersteunde manier.
Optionele Data voor Je Agenda (Niet Opgenomen)
- Woensdag (29/04/2026)
14:00 - 15:00
- Donderdag (07/05/2026)
9:30 am - 10:30 am
- Dinsdag (12/05/2026)
14:00 - 15:00
- Woensdag (20/05/2026)
9:30 am - 10:30 am
- Donderdag (04/06/2026)
14:00 - 15:00
En meer!
Curriculum
(S03) Inleiding tot interceptie - Ondersteuning van leerlingen op school
- Hoe gebruik je deze cursus
- Cursusformaat en veelgestelde vragen
- 22 april Workshop Zoom Link: (S03) Inleiding tot interceptie - Ondersteuning van leerlingen op school
- Optionele live workshops op Zoom
- Toegang tot het SIS Community Forum
- Cursus Overzicht
Voor Wie is Deze Cursus
- Open voor iedereen
- Geen voorkennis van SI vereist
- Ideaal voor leerkrachten, SENCO's, TA's en pastoraal personeel in zowel het basis- als voortgezet onderwijs
Voor meer informatie, bezoek de Sensory Inclusive Schools website.
Cursus | (S03) Inleiding tot Interceptie - 22 April 2026
- Betaling
Sensory Inclusive Schools helpt scholen om leerlingen met zintuiglijke behoeften te ondersteunen. Ze geven training van ervaren therapeuten om het leren te verbeteren. Deze service komt van Sensory Integration Education.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.
Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.
Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.