Training | Feedbacktraining
Feedbacktraining
Goede feedback geven gaat vaak verkeerd. Toch is dit een essentiële vaardigheid in het onderwijs. De training feedback geven is dan ook de training die wij het meeste geven, omdat gezonde feedback zoveel invloed heeft op de sfeer in het team en daarmee het plezier waarmee je naar je werk gaat. Verder kan feedback ook een rol spelen in de kwaliteit van het onderwijs. Wanneer je elkaar scherp houdt op de gemaakte afspraken en op je passie voor onderwijs kun je leerlingen het beste geven.
Zonder Feedback Weet Je Niet Wat Je Wel en Niet Goed Doet
Spreek je een docent die door zijn communicatiestijl leerlingen van hem vervreemd aan? Of ga je in gesprek wanneer je ziet dat een collega een leerling uit het oog heeft verloren? Naast dat je feedback in dit soort gevallen gebruikt om iemand bij te sturen of op een blinde vlek te wijzen kan (en moet) feedback ook gebruikt worden om elkaar te vertellen waar je goed in bent. Zonder dat je elkaar complimenten geeft, is het moeilijk om te weten waar je goed in bent. Zeker wanneer je samen op zoek bent naar hoe je onderwijs geeft en vernieuwend wil blijven, is feedback belangrijk.
Al Eerder een Training Feedback Geven Gevolgd?
Er zijn al zoveel trainingen, misschien heeft u al een of meerdere trainingen gevolgd die feedback behandelden. Helaas zijn lang niet alle trainingen even concreet. Voor een trainer is het makkelijk om een stapel theorie te behandelen terwijl de effectiviteit van de training echt stijgt wanneer er ook werkelijk geoefend wordt met feedback. Dit is wat spannender en vereist lef van de trainer, maar wij geloven dat dit de manier is waarop de training ook echt effect heeft in de praktijk.
Nu Nog in Praktijk Brengen
Als je al een training hebt gehad, dan moet je er ook mee aan de slag. Als docent voel je vaak aan, wanneer je iets hebt verteld en de hoofden net iets overdreven mee-knikken. Dan weet je dat niemand iets met je boodschap gaat doen. Trainen is dan ook veel meer dan de theorie vertellen. Sterker nog, de theorie van de training krijg je gratis van ons. De uitdaging is om te gaan oefenen en met vallen en opstaan groeien in feedback geven.
Drie Soorten Feedback
Feedback is in te delen in drie soorten. De eerste soort is positieve feedback, ook wel complimenten genoemd. De tweede soort is kritische of opbouwende feedback, dit gebruik je wanneer je gedrag ziet dat verbetering kan gebruiken. Opbouwende feedback wordt soms verward met de derde soort feedback namelijk negatieve feedback. Dit is feedback dat verkeerd gebruikt wordt en het werkt afbrekend.
1. Positieve Feedback
Om uit te vinden waar we goed in zijn kan positieve feedback heel bruikbaar zijn. Zodra we onze krachten kennen, kunnen we meer bezig met de dingen waar we goed in zijn. Op deze manier kan positieve feedback bouwen aan onze zelfkennis en ons zelfvertrouwen. Deze twee dragen bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs en meer werkplezier. Wanneer je positieve feedback geeft kun je een aantal dingen doen om de effectiviteit te vergroten. Neem de tijd om alles te vertellen wat relevant was; wees specifiek en vertel de details zodat de ontvanger precies weet wat het exact is waar hij of zij zo goed in is. Moedig daarnaast altijd aan om door te gaan met hetgeen waar iemand goed in is.
2. Kritische Feedback
Wie kijkt naar wie om, wie zorgt er voor jou als collega? Hoe wordt de aandacht verdeeld in jullie team?
- Vakinhoudelijke feedback
Bedenk maar eens wat er gebeurt als je samen een methodiek hanteert maar een van de docenten hanteert deze dermate anders dat leerlingen de lijn kwijtraken als ze naar het volgende jaar gaan. Of, wanneer je ziet dat een docent een bepaalde leerling uit het oog verliest en jij zegt daar niets van. Het is in deze beide gevallen belangrijk dat docenten elkaar kunnen en durven aanspreken op hun gedrag. Dat zorgt voor een betere verbinding met de leerling en een hogere vakinhoudelijke kwaliteit.
- Feedback op kwaliteit en valkuilen
Wat je vaak ziet is dat je georganiseerde collega soms doorslaat in te perfectionistische gedrag. Of juist dat je super flexibele ‘het-komt-altijd-goed-collega’, een keer zo nonchalant is dat door slordigheid er allerlei steken blijven liggen. In zoveel gevallen zijn de dingen waar je feedback op wilt geven de valkuil van iemands kwaliteit. En wanneer je iemands kwaliteit gevonden hebt geeft dat je direct een gezonde manier om dit onderwerp aan te snijden. Dan kun je het hebben over hoe waardevol iemands flexibiliteit is en hoe de balans nodig is tussen deze kracht en de bijbehorende valkuil, in dit geval bijvoorbeeld slordigheid.
3. Negatieve Feedback
Negatieve feedback is alle feedback die niet bedoeld is om op te bouwen. Dat is direct ook je meetlat voor alle feedback. Vraag jezelf of jouw feedback ook opbouwt, want wanneer het niet opbouwt dan helpt het niemand. Negatieve feedback moet je niet geven en hoef je ook zeker niet te ontvangen. Sta je aan de ontvangende kant van negatieve feedback voel je dan vrij om iemand af te kappen of vriendelijk door te vragen naar diens intentie.
Feedback is een Vaardigheid
Het is lang niet altijd gemakkelijk om feedback te geven, het is echt iets wat je moet ontwikkelen. Daarom is oefenen belangrijk, dat kan met je team, met een collega of alleen. Hieronder twee oefeningen in feedback geven.
- Oefening 1: kritische feedback
Nadat je de bovenstaande tekst hebt gelezen schrijf je van jezelf een aantal kwaliteit op en een aantal valkuilen.
1. Bedenk bij al je kwaliteiten wat er gebeurt als je te veel van de kwaliteit gebruikt, schrijf deze valkuil op.
2. Schrijf bij de valkuilen de bijbehorende kwaliteiten of krachten op.
3. Doe ditzelfde bij een collega, kwaliteiten met bijbehorende valkuilen
4. Bespreek met een collega een valkuil en welke kwaliteit hierbij hoort. Je gaat je collega hier kritische feedback geven maar bedenk dat hier ook een compliment in zit.
- Oefening 2: positieve feedback
1. Als je op de link klikt kun je het e-book over feedback geven downloaden. Hierin staat een aantal tips voor positieve feedback geven.
2. Lees het e-book en kijk welke tips jij mee aan de slag gaat. Kies ze niet allemaal want dan doe je er waarschijnlijk geen één. Drie werkt vaak goed.
3. Plaats deze tips op een plek waar jij ze vaak gaat zien, een post-it, je wallpaper of een herinnering op je telefoon. En herinner jezelf er elke keer aan bij het zien dat je deze tips gaat toepassen. Herinner jezelf: je hebt weinig aan kennis, feedback is een vaardigheid.
4. Geef het boek vervolgens door aan een collega.
Wat Gebeurt er als Je zo met Feedback aan de Slag Gaat?
Als je zo in praktijk met feedback aan de slag gaat zijn er veel inzichten te halen. Een inzicht dat veel van onze deelnemers hebben is dat eigenlijk iedereen wel feedback wil hebben.
- Feedback geven en ontvangen is gemakkelijker dan het lijkt
Op het eerste gezicht lijkt het misschien moeilijk om met feedback aan de slag te gaan. Maar in praktijk krijg je het met goede oefening snel te pakken.
- Door feedback weet je beter wat je aan je collega’s hebt
Doordat je in de training feedback aan elkaar geeft en zeker door daar in de tijd daarna mee door te gaan leer je elkaar beter kennen. Hierdoor leer je welke collega waar goed in is en daar groei je van als team.
- Door goede feedback leer je sneller
Door feedback op een goede manier te geven merk je dat je niet vaak dezelfde feedback hoeft te geven. Goede feedback bouwt echt op en verandert gedrag.
- Goede feedback zorgt voor meer openheid
De teamsfeer gaat veranderen doordat er meer openheid is. Je hoeft niet meer aan blikken op te vangen hoe je het doet maar hoort dat gewoon van collega’s. Hierdoor groeit de openheid in het team.
Met Hoeveel Teamleden Kan Ik Meedoen aan de Training?
De meeste teams hebben ergens tussen de 8 en de 20 teamleden, maar 4 of 60 mensen is ook geen probleem.
Training op Aanvraag
Vraag vrijblijvend een offerte aan via de website van Schoolteamtraining.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.