Lesreeks | Ontwerpdenkproces - Inleven
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Deze lesreeks voor leerjaar 5-6 dompelt leerlingen onder in de empathisatiefase van het ontwerpproces en helpt hen om zowel het probleem als de mensen die ermee te maken hebben goed te begrijpen voordat ze een digitale oplossing ontwerpen om het zwerfafval op schoolpleinen te verminderen. Beginnend met een boeiende "leerhaak" - een documentairevideo en een See-Think-Wonder routine om leerlingen te betrekken bij echte zwerfvuilproblemen - schetst de reeks vervolgens duidelijk de lesdoelen en introduceert design thinking als een creatief, niet-lineair proces. Leerlingen gaan aan de slag met authentieke gegevensverzameling en empathie-opbouwende activiteiten, waaronder enquêtes, het in kaart brengen van zwerfvuil-hotspots en het gebruik van de "SQUID"-routine (vragen en antwoorden op kleefbriefjes) om onderliggende houdingen en vragen over zwerfvuil aan het licht te brengen. Daarna houden ze interviews met leeftijdsgenoten, waarbij ze open vragen stellen, lichaamstaal observeren en inzichten verzamelen. Doorheen het gesprek synthetiseren de leerlingen hun observaties in duidelijke probleemstellingen en gebruikersinzichten, culminerend in een reflectieve discussie over hoe empathie hun begrip en mogelijke oplossingen heeft gevormd. De beoordeling richt zich op het vermogen van studenten om te observeren, te luisteren, meerdere perspectieven te interpreteren, te verwoorden hoe hun begrip zich heeft ontwikkeld en inzichten uit te drukken in de behoeften van de gebruiker en de context van het probleem.
Lesreeks | Ontwerpdenkproces - Inleven
- Gratis
De Digital Technologies Hub biedt bronnen voor leerkrachten, leerlingen en ouders om digitaal leren te ondersteunen. Het helpt scholen met lesprogramma's en naschoolse activiteiten.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.