Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Lesidee | CT Grondslagen - Inleiding tot Algoritme

Gratis
Basisonderwijs Lesidee | CT Grondslagen - Inleiding tot Algoritme

Niet beschikbaar

Samenvatting

Door kaarten met eenvoudige opdrachten te gebruiken, helpt deze activiteit kinderen om geluiden te maken volgens de geschreven opdrachten, met andere woorden: algoritme. De geschreven opdrachten kunnen zijn: klappen, stampen, "la, la" zingen, enz. Na het oefenen met de bestaande kaarten zijn de kinderen vrij om hun eigen kaarten met opdrachten te maken.

Het is altijd goed om eenvoudig te beginnen en slechts zes klankstappen te gebruiken, afhankelijk van de leeftijd van de deelnemende kinderen. Als ze het eenmaal onder de knie hebben, kunnen de leerlingen doorgaan naar de volgende moeilijkheidsgraad, die meer klankstappen en ook een combinatie van klanken bevat.

Doelgroep: 7 jaar en ouder. Geen voorkennis vereist.

Duur: 50 minuten

Leerdoelen: Door deel te nemen aan de oefening zullen leerlingen leren om:
Precieze commando's op te volgen (zoals een computer zou doen)
Hun eigen kaarten maken (programmeren)

Online of offline: Offline

Computational thinking:
Algemene vaardigheden: samenwerking, creativiteit
Grondslagen van CT: Algoritme, patroonherkenning, decompositie, abstractie

Materialen
Stroken wit karton, rode en groene markers, grote en kleine cirkels (om perfecte cirkels te maken) en potloden om de opdrachten op te schrijven.

Voorbereiding
Verdeel de klas in groepjes van 4 leerlingen. Begin met de testoefening. Geef de basiskaart aan elke groep. Vervolgens moet de leerkracht de kinderen laten zien hoe de volgorde wordt uitgevoerd. Laat elke groep zelf oefenen. Na 10 minuten vraagt de leerkracht dan aan de hele groep om de commando's van het samen klappen op te volgen. De groep moet proberen om als groep de volgorde foutloos op de stip te klappen. Blijf oefenen tot ze dit gedaan hebben.

Als de leerlingen dit met succes hebben gedaan, kunnen ze doorgaan met de volgende stap: het maken van hun eigen kaarten met opdrachten.


Maak je Eigen Volgordekaarten

Inleiding (10 min)
Laat de onderstaande afbeelding aan de leerlingen zien. Leg uit wat de symbolen betekenen en klap samen met de leerlingen op het ritme. Vertel de leerlingen dat ze een programma of algoritme hebben uitgevoerd. Een algoritme is een verzameling regels die je kunt gebruiken om een probleem op te lossen, vaak gebruikt door een computer. Ze kunnen ook voor andere dingen gebruikt worden, zoals het strikken van je veters, het volgen van een recept of choreografie. Na het volgen van het onderstaande algoritme zullen de leerlingen hun eigen algoritme maken.

Schrijf je eigen algoritme (15 min)
Verdeel de materialen die elke groep van vier nodig heeft: stroken wit karton, gekleurde stiften, potloden of pennen om de verschillende taken op te schrijven. Elke groep maakt zijn eigen algoritme. Samen kiezen ze welk geluid ze aan de cirkels koppelen en in welke volgorde ze die zetten. Ze mogen maximaal tien pictogrammen gebruiken. Nadat ze het algoritme getekend hebben, gaan ze elkaars algoritmes uitvoeren.

Afsluiting (10 min)
Sluit de activiteit af door te vragen hoe het voelt om algoritmes te volgen. Bespreek ook waar de leerlingen tegenaan liepen bij het testen van hun algoritmen. Bespreek het belang van het geven van duidelijke opdrachten in een algoritme en dat dit ook belangrijk is bij computers.

Lesidee | CT Grondslagen - Inleiding tot Algoritme

  • Gratis
Eduye Product ID: 39724

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie