Lesidee | CT Grondslagen - Inleiding tot Abstractie
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Samenvatting
Deze activiteit verkent het concept Abstractie, een van de vier grondslagen van Computational Thinking. Eenvoudig gezegd is het het proces van het wegnemen van kenmerken van iets om het te reduceren tot een set essentiële kenmerken.
Doelgroep: Alle leerlingen in het basisonderwijs kunnen deze activiteit doen.
Duur: 30-50 minuten
Leerdoelen: Het doel is om op een praktische manier het concept Abstractie uit de Informatica te leren. Het begint met een activiteit die ver afstaat van de informatica en relateert het dan aan probleemoplossing, computerprogrammering of gegevensstructuren.
Online/offline: Offline
Computational thinking:
Algemene vaardigheden: teamwork, creativiteit
Grondslagen van CT: Abstractie
CT concepten: Geen
Materialen:
Potloden en papier
Kaarten met afbeeldingen of concepten (bijvoorbeeld "Time's Up! Kids" spelkaarten of afdrukbare kaarten uit de bijlage)
Voorbereiding
Verdeel de klas zo dat er in elke groep 4 tot 8 leerlingen rond een tafel zitten. Elke groep heeft een plek nodig waar ze kunnen tekenen (bijv. papier, schoolbord, enz.) en potloden. Indien van toepassing: print de kaarten uit Bijlage 1.
Algemene Inleiding op de Vier CT-Stichtingslessen
Vraag de leerlingen:
Wat weet je over hoe computers en telefoons werken?
Kunnen ze zelf nadenken? (Waarom of waarom niet?)
Wie bepaalt wat een computer doet?
Leg de leerlingen uit dat ze gaan werken aan Computational Thinking. Simpel gezegd houdt dit in dat je leert hoe je een computer een probleem voor je kunt laten oplossen. Het is niet alleen programmeren, maar bijvoorbeeld ook leren hoe je een probleem in stukjes kunt opdelen, of patronen herkennen zodat je een probleem beter kunt oplossen. Er zijn vier belangrijke fundamenten van CT:
Decompositie: Het opdelen van een probleem in kleine stukjes.
Patroonherkenning: Op zoek gaan naar overeenkomsten of patronen binnen die kleine stukjes die je kunnen helpen het probleem op te lossen.
Abstraheren: Onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. Wat is echt belangrijk om het probleem op te lossen?
Algoritmen: Stapsgewijze instructies bedenken om het probleem op te lossen.
In deze les maak je kennis met patroonherkenning.
https://computationalthinking.education/en/activities/en_CTprimED_Photo_cards.pdf
Ga voor meer informatie naar de website van CTPrimEd.
Lesidee | CT Grondslagen - Inleiding tot Abstractie
- Gratis
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.