Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Het logo van Eduye

Cursus | Vragen in de kern: Uitbreiding van de Vraagformuleringstechniek ter Ondersteuning van een Onderzoekende Cultuur in Scholen

€ 375,00
Inclusief btw
Aanbieder: Harvard Graduate School of Education
Basisonderwijs Cursus | Vragen in de kern: Uitbreiding van de Vraagformuleringstechniek ter Ondersteuning van een Onderzoekende Cultuur in Scholen

Niet beschikbaar

Komende Sessies

27 jan 2026 - 16 feb 2026
Deadline aanmelding: 20 jan 2026
Collegegeld: 375,00


Extra Details

- Vereisten: Afronding van Teaching Students to Ask Their Own Questions: Best Practices in the Question Formulation Technique of gelijkwaardig.
- Groepen van 10+: 25% korting op de eindfactuur. Neem contact met ons op voor uw kortingscode.
- In overeenstemming met het beleid van de Universiteit van Harvard bevestigt Professioneel Onderwijs aan de Harvard Graduate School of Education het recht van alle individuen op gelijke behandeling in het onderwijs, zonder aanzien van ras, huidskleur, religie, geslacht, afkomst, status van handicap, beschermde veteranenstatus, geslachtsidentiteit, seksuele geaardheid, zwangerschap en zwangerschapsgerelateerde omstandigheden, of enig ander door de wet beschermd kenmerk.

Betekenisvolle betrokkenheid begint wortel te schieten wanneer alle belanghebbenden vragen kunnen stellen, kunnen deelnemen aan de besluitvorming en een echt gevoel van betrokkenheid hebben, of het nu gaat om beleidsmakers, leraren of degenen die professioneel leren ontwikkelen. Het programma verwelkomt interesse en inschrijvingen van alle beoefenaars in het veld.

Vragen in de kern: Extending the Question Formulation Technique to Sustain an Inquiry-based Culture in Schools pikt op waar onze populaire cursus Teaching Students to Ask Their Own Questions: Best Practices in the Question Formulation Technique ophoudt. In deze drie weken durende cursus leert u hoe u uw expertise met de Vraagformuleringstechniek (QFT) kunt vergroten en uitbreiden om een diepere onderzoekscultuur te creëren in uw klas, school, district en/of organisatie. Het programma zal je voorbereiden om:
- Je QFT-vaardigheden te versterken en te verfijnen.
- Vraagformulering tot een kernelement van lesgeven en professioneel leren te maken, met leerlingen, leden van de gemeenschap en anderen.
- Een actieplan te ontwikkelen om het gebruik van de QFT in uw klas of schoolcultuur uit te breiden.


Details van het Programma

Onder leiding van Sarah Westbrook, directeur Professioneel Leren van het Right Question Institute, is deze cursus bedoeld voor diegenen die hun expertise met de QFT willen vergroten. Bestuurders, schooldirecteuren, afdelingshoofden, curriculumleiders, docenten uit de klas en andere docenten worden aangemoedigd om deel te nemen aan deze cursus.

Aan de hand van inzichten uit het onderwijs in de klas dient deze cursus als startpunt voor een uitgebreider gebruik van de QFT. In de cursus wordt onderzocht hoe je onderwijsinspanningen kunt koppelen aan onderzoek, nieuwsgierigheid, vraagformulering en agency bij leerlingen.

Gedurende drie weken van virtueel leren, zul je je verdiepen in praktijk en theorie, deelnemen aan discussies en reflecteren op hoe de cursus jouw specifieke context verbetert. En hoewel een districtleider misschien andere verantwoordelijkheden heeft dan een leerkracht in de klas, bevinden beiden zich in een machtige positie om te helpen een cultuur van onderzoek op te bouwen door middel van het stellen van vragen in hun schoolgemeenschap.

Tijdens week één onderzoekt u hoe u het gebruik van de QFT kunt uitbreiden van een eenmalige activiteit naar een volledig geïntegreerde en duurzame onderzoeksgedreven praktijk. Je begint met te analyseren hoe de QFT een nieuwe manier van leren kan stimuleren. Je onderzoekt je eigen relaties met het formuleren van vragen en verkent de verbanden tussen vragen, macht en agency - verbanden die ook buiten de klas relevant zijn.
In week twee en drie verkent u hoe de QFT kan helpen bij het creëren van een onderzoekende professionele leercultuur - een cultuur waarin zeggenschap, keuze en expertise voorop staan. Onderweg onderzoekt u modellen voor het introduceren, begeleiden, ondersteunen en onderhouden van de QFT bij volwassenen. Aan het eind van week drie ontwerp je een plan voor het katalyseren van een cultuur van onderzoek en vraagformulering in je eigen unieke schoolsetting op basis van je specifieke doelstellingen.

Alle materialen worden aan het begin van het programma verstrekt. In totaal moet u rekenen op 15 uur werk of ongeveer vijf uur per week. Er is één live webinar plus een optioneel spreekuur onder leiding van het docententeam. Deelnemers die voor het einde van de programmaperiode alle individuele beoordelingen hebben afgerond en hebben bijgedragen aan de groepsdiscussies, ontvangen een certificaat dat aangeeft dat ze 15 klokuren instructie hebben gevolgd.


Dit programma is een professionele groeimogelijkheid voor leerkrachten, instructieleiders en school- en districtbeheerders. Alle deelnemers zullen onderzoeken hoe ze hun vraagformulering kunnen uitbreiden van een enkel gebruik van de QFT naar een weloverwogen, geïntegreerde benadering van lesgeven en professioneel leren.

Gedurende de drie weken zullen leerkrachten
- Reflecteren op de rol van nieuwsgierigheid en vragen stellen in je onderwijspraktijk, professioneel leren en dagelijks leven, en je begrip van de relatie tussen vraagformulering, macht en agency uitbreiden.
- Modellen onderzoeken om meer complexiteit in te bouwen in de QFT zonder de opzettelijke eenvoud van het proces of de oordeelvrije leeromgeving die het bevordert te ondermijnen.
- Een reeks benaderingen evalueren en beginnen toe te passen voor het introduceren, ondersteunen, begeleiden en ondersteunen van vraagformulering bij volwassen leerlingen.

Gedurende de drie weken zullen school- en districtbeheerders:
- Bruggen bouwen van het klassikaal faciliteren van de QFT (met werkvoorbeelden van studenten) naar het uitbreiden, meer systemisch gebruik van de QFT in de hele schoolgemeenschappen.
- Identificeren hoe de principes en praktijken van QFT faciliteren aansluiten bij de theorie over volwasseneneducatie.

Gedurende de drie weken zal iedereen:
- Een plan ontwerpen om een cultuur van vraagformulering in je klas, school, organisatie of systeem op te schalen en in stand te houden.
- Samenwerken, reflecteren en ideeën delen met andere leerlingen uit het hele land en de wereld.


Faculteitsvoorzitters

Nonie K. Lesaux
Decaan van de Faculteit Educatie
Decanaat
Roy Edward Larsen Hoogleraar Onderwijs en Menselijke Ontwikkeling
Nonie Lesaux richt zich op het bevorderen van de taal- en leesvaardigheid van kinderen met verschillende taalkundige, culturele en economische achtergronden.

Daniel Rothstein
Adjunct-docent Onderwijs, HGSE; co-directeur Programma's voor Democratieopbouw, Right Question Institute
Dan Rothstein is mededirecteur van het
Right Question Institute en co-auteur van Make Just One Change: Leer studenten hun eigen vragen te stellen.

Luz M. Santana
Adjunct-docent Onderwijs, HGSE; co-directeur Programma's voor Democratieopbouw, Right Question Institute
Luz Santana is mededirecteur van het
Right Question Institute en co-auteur van Make Just One Change: Leer studenten hun eigen vragen te stellen.


Voor Wie

- K-16 docenten uit alle disciplines en vakgebieden
- Beheerders, instructiecoaches, lerarenopleiders, bibliothecarissen en curriculumspecialisten
- School- en districtleiders

Vereist voor deelname: Afronding van Teaching Students to Ask Their Own Questions: Best Practices in the Question Formulation Technique of gelijkwaardig. Deze cursus is bedoeld voor docenten die de QFT ten minste twee keer (en idealiter meer) hebben toegepast in hun omgeving en goed op de hoogte zijn van de stappen van het proces en de achterliggende gedachte.


Inschrijven

Dit programma verwelkomt inschrijvingen van zowel individuen als teams. Wie zich voor het eerst inschrijft, moet een Professional Education account aanmaken om zich te kunnen registreren.

Individuen: Klik op de knop "Registreren" bovenaan de pagina om in te loggen op je Professional Education-account en naar de registratiepagina te gaan. Ga verder met het individuele formulier tot aan indiening. Facturen zijn direct beschikbaar na het indienen van het formulier.

Teams:
Stap 1: Wijs een deelnemer of een administratief medewerker aan als coördinator.
- De coördinator moet op de knop "Registreren" bovenaan de pagina klikken om in te loggen op zijn of haar Professional Education-account en naar de registratiepagina te gaan.
- Ga verder met het teamformulier, inclusief de naam, het e-mailadres en de functie van elke deelnemer in je team.
- De coördinator kan ervoor kiezen om een teamfactuur te ontvangen.
- De factuur is onmiddellijk beschikbaar na het indienen van het formulier. Neem contact met ons op als je in aanmerking komt voor de groepskorting.
- Neem contact met ons op als je na het verzenden van het formulier nog wijzigingen wilt aanbrengen in je team.

Stap 2: Na het indienen van de teamaanvraag ontvangen alle teamleden een e-mail met een link naar hun persoonlijke registratieformulier. Teamleden moeten hun formulier onmiddellijk invullen om toegang te krijgen tot de Community Group van het programma voor updates en toegang tot de Canvas-cursus.


Filosofie van het Instructieontwerp

Alle RQI-cursussen maken gebruik van participatie en actieve betrokkenheid om het leren te versterken. RQI gebruikt een constructivistische leerbenadering, wat betekent dat deelnemers naar het programma komen met verschillende ervaringen, achtergronden en expertise. Ze bouwen voort op die basis van kennis om zich bezig te houden met de inhoud van de cursus en komen weg met een leerervaring die uniek is voor hun omstandigheden. De opzet van het programma geeft prioriteit aan actief leren van medeleerlingen en metacognitie. Deelnemers worden aangemoedigd om hun eigen betekenis te geven, hun eigen vragen te stellen, hun eigen antwoorden (en verdere vragen) te zoeken, problemen op te lossen en gebruik te maken van de verschillende perspectieven van andere deelnemers aan de cursus.


Hulp bij Lesgeven

Voor dit programma is hulp beschikbaar op basis van behoefte en aanvraag. Collegegeld wordt toegekend op basis van de behoeften van de deelnemer en de instelling. Aanvragen voor studiefinanciering hebben geen invloed op de toelatingsvooruitzichten. Je hebt toegang tot het aanvraagformulier nadat je je programma-aanvraag hebt ingediend. Aanvragen voor studiefinanciering moeten ten minste één maand voor de uiterste inschrijfdatum worden ingediend.

Cursus | Vragen in de kern: Uitbreiding van de Vraagformuleringstechniek ter Ondersteuning van een Onderzoekende Cultuur in Scholen

  • Betaling
Harvard Graduate School of Education

De Harvard Graduate School of Education is onderdeel van Harvard University. De school leidt leraren en leiders op. Studenten kunnen master- of doctorsgraden behalen. De school deelt ook ideeën die leraren kunnen gebruiken.



Eduye Product ID: 43881

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie