Platform Voor Leerkrachten in het Basisonderwijs

Lesidee | Vertel me Waarom - Design thinking

Gratis
Aanbieder: REMC
Basisonderwijs Lesidee | Vertel me Waarom - Design thinking

Niet beschikbaar

Overzicht

In deze activiteit worden leerlingen uitgedaagd om aan design thinking te doen terwijl ze logica en hun verbeelding gebruiken om unieke problemen op te lossen. Leerlingen krijgen de opdracht om een voorwerp te maken dat specifiek ontworpen is voor een bepaald personage. De leerlingen krijgen ontwerpoverwegingen mee om hen te helpen bij het ontwerpproces. Tijdens het ontwerpproces splitsen de leerlingen een groot probleem op in kleine stukjes, waarbij ze voortdurend controleren of de ontwikkelde oplossing werkt en het plan zo nodig wijzigen op basis van wat ze hebben geleerd. Eenmaal gemaakt delen de leerlingen hun ontwerp, waarbij ze uitleggen hoe hun specifieke ontwerp was afgestemd op de behoeften van het gegeven personage.

Deze activiteit duurt verschillende lesperiodes van 20 minuten.


Leerdoelen

Leerlingen zullen:
- In staat zijn om vragen te stellen, observaties te doen en informatie te verzamelen over een situatie die mensen willen veranderen.
- Een product kunnen maken om een specifiek probleem aan te pakken (op te lossen).
- Een object of gereedschap kunnen ontwikkelen of verbeteren om een specifieke behoefte aan te pakken.
- Kunnen luisteren naar en leren van de feedback van anderen om mijn ontwerp te verbeteren.
- Anderen kunnen vertellen over mijn ontwerpproces, inclusief belangrijke, beschrijvende details.


Woordenschat

Woordenschat:
- Design Thinking: Design thinking is het gebruiken van logica en verbeelding om een complex probleem op te lossen.
- Ontwerpproces: Het ontwerpproces is het opsplitsen van een groot probleem in kleine stukjes, voortdurend controleren of de oplossing die wordt ontwikkeld werkt en het plan zo nodig wijzigen op basis van wat er is geleerd.


Voorbereiding

Ter voorbereiding op deze les:
- Leerkrachten moeten de presentatie "Design Thinking Fun" toevoegen aan hun Google Drive door een kopie te maken.
- De leerkracht print de focusonderwerpen (versies op volledig vel of ½ vel) en de ontwerpopdrachten. Eenmaal uitgeprint, moet de leerkracht de stukken uit elkaar knippen zodat ze gemakkelijk kunnen worden uitgedeeld aan de klas.
- Leerkrachten moeten beslissen hoe ze de focusonderwerpen en ontwerpopdrachten gaan toewijzen (keuze van de leerling, willekeurige toewijzing of strategische toewijzing).
- Laat de leerlingen zien hoe ze Google Draw kunnen gebruiken.


Stappen

Aanwijzingen voor deze activiteit:
1. De leerkracht wijst elke leerling een specifiek focusonderwerp en een ontwerpopdracht toe.
2. Leerlingen brainstormen over mogelijke oplossingen op basis van het onderwerp en de ontwerpopdracht die aan hen zijn toegewezen.
3. Leerlingen delen hun ideeën met een partner of een klein groepje, luisteren naar de feedback van anderen en geven feedback op de ontwerpen van hun partners.
4. Studenten ontwerpen een oplossing (schets en/of schriftelijke beschrijving).
5. Als het ontwerp af is, delen de leerlingen hun ontwerp en leggen ze uit hoe ze het ontwerpproces hebben doorlopen.


Uitbreidingsactiviteiten:

1. Leerlingen gebruiken Google Draw om hun oplossing te maken en delen die tekening vervolgens binnen een gedeelde Google Slides presentatie.
2. Leerlingen kan worden gevraagd een korte informatieve tekst te schrijven waarin het ontwerpproces wordt uitgelegd en de manier waarop hun ontwerp specifieke behoeften aanpakt.
3. Leerlingen kan worden gevraagd om een oplossing te maken voor een personage uit de roman die ze aan het lezen zijn.
4. Leerlingen kan worden gevraagd een product te ontwerpen op basis van een behoefte uit de actualiteit (bijv. noodverlichting voor slachtoffers van een orkaan)


Beoordelingsopties

Verschillende opties om de leerlingen te beoordelen:
- Observaties
- Controleren op begrip
- Terwijl de leerlingen hun creatie/ontwerp delen, luistert de leerkracht of de leerlingen de belangrijkste leerdoelen beheersen. Overweeg het gebruik van de volgende checklist:
- De student heeft een ontwerp (en/of) product gemaakt om een specifiek probleem aan te pakken.
- De leerling kon het ontwerpproces uitleggen, inclusief belangrijke, beschrijvende details.
- De leerling deelde manieren waarop hij/zij zijn/haar ontwerp verbeterde op basis van de feedback van anderen.

Lesidee | Vertel me Waarom - Design thinking

  • Gratis
Eduye Product ID: 40661

Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.

Praktische lesmaterialen en inspiratie. Kinderen voorbereid op de toekomst.

Laat je inspireren door de Eduye nieuwsbrief, vol tips en nieuwe inzichten om je lesgeven te verrijken.

Aanbieders in de Spotlight

Test LinkTest LinkTest LinkTest LinkTest Link
help mee!

Help mee!

steamadvies

STEAMADVIES

inspiratie

Inspiratie