Lesidee | Les 9: Conflicten Oplossen
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Normen
- Leerlingen gaan met anderen om om ideeën en concepten te verkennen, betekenis over te brengen en logische interpretaties te ontwikkelen door middel van samenwerkingsgesprekken.
- Leerlingen bouwen voort op de ideeën van anderen om hun eigen opvattingen duidelijk te maken met respect voor verschillende perspectieven.
- Studenten ontwikkelen effectieve copingvaardigheden om met problemen om te gaan.
- Studenten weten hoe ze conflictoplossende vaardigheden moeten toepassen.
Doelstellingen
- De leerlingen kunnen het woord conflict en het woord oplossing definiëren.
- De leerlingen kunnen een conflict herkennen als ze er een tegenkomen.
- De leerlingen kunnen verschillende strategieën noemen die gebruikt kunnen worden om een conflict op te lossen.
Materialen
- Bord of kaartpapier en markers ("Starter")
- Whiteboard of krijtbord ("I Do")
- "Voorbeeld van een jij-boodschap-activiteitenblad ("Ik doe")
- Ideeën over conflicten die u zelf hebt bedacht om aan de klas te presenteren ("U doet")
- Een "ik-boodschap" activiteitenblad voor elke leerling ("jij doet")
1. Start (10 Minuten)
Maak op kaartpapier of een bord een T-kaart met aan de ene kant het label "Woorden die ons opvrolijken" en aan de andere kant "Woorden die ons doen verschroeien" (Optioneel: Teken of print een afbeelding van een gloeilamp en vuur om bij elke kant van de T-kaart te zetten) Vraag de leerlingen te brainstormen over woorden die "licht" (bijvoorbeeld vreugde en geluk) in hun leven brengen. Om hen aan het denken te zetten, vraag je de leerlingen: "Welke woorden geven je een goed gevoel over jezelf als iemand ze over jou zegt?" Noteer de antwoorden van de leerlingen. Vraag de leerlingen vervolgens om woorden te bedenken die hun 'gevoelens' (ego's, harten) 'verschroeien' (bijvoorbeeld verbranden, verharden, verdrietig maken). Noteer opnieuw de woorden die de leerlingen voorstellen. Vertel de leerlingen na de brainstorm: "Zoals we net op deze kaart hebben laten zien, hebben woorden een heel speciale kracht. Ze kunnen iemand opbeuren of afbreken. We moeten voorzichtig zijn met hoe we onze woorden gebruiken, vooral als we boos of overstuur zijn. Vandaag gaan we leren wat de beste manier is om te communiceren en onze woorden te gebruiken bij conflicten."
2. Door de Leerkracht Gepresenteerde Kennis/Doen (30 Minuten)
Vraag de leerlingen of ze ooit ergens van beschuldigd zijn en hoe ze zich daarbij voelden. Nadat u naar een paar antwoorden van leerlingen hebt geluisterd, laat u de leerlingen het werkblad "Voorbeeld van een jij-boodschap" zien. Laat de leerlingen de tekstconversatie tussen Naomi en haar vriendin lezen. Analyseer na het lezen van de tekstberichten het gesprek door de volgende vragen te stellen: Waarom is Naomi boos? Hoe denk je dat ze zich voelt? Hoe denk je dat haar vriendin zich voelde toen ze Naomi's berichten las? Welk woord wordt het meest herhaald in dit gesprek? (Antwoord is "jij".) Wat voor bijvoeglijke naamwoorden gebruiken Naomi en haar vriendin om elkaar te beschrijven? (Antwoord zou kunnen zijn: leugenaar, gemeen, slechtste vriendin ooit.) Had Naomi op een betere manier met haar vriendin kunnen praten?
Laat de klas begrijpen dat effectieve communicatie de sleutel is tot het oplossen van conflicten. Leg de leerlingen uit dat als mensen overstuur of boos zijn, ze anderen vaak beschuldigen van dingen die ze gedaan hebben en "jij-boodschappen" gebruiken in plaats van uit te leggen hoe iemands acties hen lieten voelen. Als de spreker beschuldigingen en kwetsende woorden ("jij-boodschappen") gebruikt, ontstaan er vaak meer conflicten omdat de luisteraar het gevoel heeft te worden aangevallen. In plaats daarvan is de beste manier om effectief te communiceren tijdens een conflict het gebruik van een "ik-boodschap"
Leg uit hoe een "ik-boodschap" drie belangrijke onderdelen bevat.
1. Begin de verklaring met "ik" in plaats van "jij" en een verklaring van gevoelens. (Schrijf "Ik voel me __" op het bord)
2. Leg ook uit wat het probleem is of wat er is gebeurd, maar blijf bij de feiten! Gebruik geen kwetsende woorden, beschuldigingen of beledigingen. (Schrijf "als je __" op het bord.)
3. Eindig de boodschap met waarom het gedrag van de persoon je heeft beïnvloed en je bepaalde emoties heeft laten voelen. (Schrijf "omdat __." op het bord.)
Als je klaar bent met het schrijven van alle onderdelen van een "ik-boodschap", moet de uiteindelijke formule er als volgt uitzien: "Ik voel me __ als jij __ omdat __."
Vertel de leerlingen dat de manier waarop iemand zijn 'ik-boodschap' zegt heel belangrijk is. Vertel de leerlingen: "Een 'ik-boodschap' moet altijd met een rustige stem worden uitgesproken, met oogcontact, zelfvertrouwen en respectvolle lichaamstaal."
3. Begeleide Oefening voor Leerlingen/We Doen (20 Minuten)
Laat de leerlingen het tekstgesprek tussen Naomi en haar vriendin nog eens doornemen. Vraag de leerlingen verschillende manieren te bedenken waarop Naomi een 'ik-boodschap' had kunnen gebruiken in plaats van een 'jij-boodschap' Laat de leerlingen als klas samenwerken om een "ik-boodschap" van Naomi op te stellen. Om hen aan het denken te zetten, vraag je de leerlingen zich te herinneren waarom Naomi van streek is: Wat is het belangrijkste probleem? Hoe voelt Naomi zich? Waarom voelt ze zich zo? (Bijvoorbeeld: "Ik voel me gekwetst dat je niet op mijn feestje was en in plaats daarvan naar het winkelcentrum bent gegaan omdat ik dacht dat je voetbal had en ik heb het gevoel dat er tegen me gelogen is en dat ik ben gedumpt.)
4. Zelfstandig Oefenen/Zelf Doen (30 Minuten)
Geef elke leerling het werkblad "Ik-boodschap". Laat de leerlingen in tweetallen een passende "ik-boodschap" bedenken voor elke conflictsituatie die je voor de les hebt bedacht. (Bijvoorbeeld: een vriend zegt iets kwetsends zonder de bedoeling te kwetsen, iemand snijdt voor je af in de rij voor de lunch, een jongere broer of zus maakt iets van je kapot) Laat de leerlingen vervolgens het conflictscenario naspelen en oefenen met het zeggen van hun "ik-boodschap"
5. Afsluiting (5 Minuten)
Sluit de les af door de leerlingen eraan te herinneren dat woorden heel krachtig zijn en verstandig moeten worden gebruikt. Bij conflicten is het belangrijk om een "ik-boodschap" te gebruiken om je zorgen te uiten zonder iemand anders te kwetsen en meer conflicten te veroorzaken.
Beoordeling Door Leerlingen
1. Wat zijn drie redenen waarom een "I-Boodschap" een goede manier van communiceren is?
2. Hoe krachtig zijn woorden?
3. Denk aan een miscommunicatie die je hebt gehad met een ouder, broer of zus en/of vriend(in). Wat gebeurde er? Welke invloed hadden de woorden die jij of de ander gebruikte op het conflict?
Lesidee | Les 9: Conflicten Oplossen
- Gratis
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.