Lesidee | Les 7: Conflicten Oplossen
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Normen
- Leerlingen oefenen de vaardigheden van beurt nemen, luisteren naar anderen en duidelijk spreken.
- Leerlingen gebruiken actieve en aandachtige communicatievaardigheden, voortbouwend op ideeën van anderen om te onderzoeken, te leren, te genieten, te debatteren en informatie uit te wisselen.
- Leerlingen benoemen gezonde manieren om behoeften, wensen en gevoelens te uiten.
- De leerlingen weten hoe ze conflictoplossende vaardigheden moeten toepassen.
Doelstellingen
- De leerlingen begrijpen dat het bij het oplossen van een conflict belangrijk is om te kalmeren voordat je actie onderneemt.
- De leerlingen begrijpen dat je bij het oplossen van conflicten open moet staan voor de ander en moet luisteren naar wat de ander te zeggen heeft.
- Leerlingen leren dat er goede en slechte manieren zijn om conflicten op te lossen en dat het sluiten van compromissen essentieel is om conflicten op te lossen.
- Leerlingen leren "ik"-verklaringen af te leggen in plaats van "jij"-verklaringen.
Materialen
- Bord of kaartpapier en markeerstiften ("Ik doe")
- Lijst met 'ik'- en 'jij'-uitspraken ('wij doen')
- onderwijshulpmiddel "Conflictscenario's" en een mandje ("Jij Doet")
1. Start (5 Minuten)
Leg de klas uit dat er sprake is van een conflict als mensen het ergens niet mee eens zijn of ruzie maken over iets. Vraag de leerlingen: "Ben je ooit betrokken geweest bij een conflict thuis of op school? Wat is er gebeurd?" Bespreek zoveel voorbeelden van leerlingen als de tijd toelaat. Vertel de leerlingen: "Conflicten komen voor, maar er zijn goede en slechte manieren om ze op te lossen. Daar gaan we vandaag over leren."
2. Door de Leerkracht Gepresenteerde Kennis/Doen (10 Minuten)
Maak voor de les een kaart met de titel "Conflictoplossingsplan" Schrijf onder de titel de volgende strategieën om conflicten op te lossen:
- Haal diep adem en kalmeer.
- Luister aandachtig.
- Denk na over de situatie.
- Gebruik "ik"-uitspraken in plaats van "jij"-uitspraken.
- Wees bereid tot een compromis.
Richt nu de aandacht van de leerlingen op jullie "Conflictoplossingsplan" Zeg tegen de leerlingen: "Ik heb een lijst gemaakt met dingen die helpen om een conflict op te lossen. Ik ga deze lijst met jullie delen. Terwijl ik hem voorlees, zal ik elke strategie aan jullie uitleggen en laten zien hoe je die uitvoert." Modelleer elke strategie voor de leerlingen.
3. Begeleide Oefening voor Leerlingen/We Doen (15 Minuten)
Zeg tegen de leerlingen: "Nu is het jullie beurt om elke strategie uit te proberen. Laten we eerst diep en rustig ademhalen. Adem in door je neus, voel de lucht naar je borst gaan en adem dan langzaam uit door je mond." Laat de leerlingen deze oefening een paar keer doen. Vraag de leerlingen vervolgens hoe een langzame ademhaling hun lichaam kan ontspannen.
Vertel de leerlingen vervolgens: "Nu ga ik een aantal uitspraken voorlezen en ik wil dat jullie goed luisteren. Geef me een duim omhoog als ik mijn behoeften op een goede manier zeg en een duim omlaag als ik alleen maar de schuld bij iemand anders leg en de dingen erger maak." (Voorbeelden van "ik"-uitspraken zijn "Ik wil graag met je spelen" en "Ik heb honger" "Jij"-uitspraken kunnen zijn "Je laat me nooit spelen" en "Je luistert nooit naar me.") Vraag de leerlingen na het lezen van de uitspraken te analyseren hoe "Jij"-uitspraken mensen boos kunnen maken en "Ik"-uitspraken anderen kunnen helpen om te zien wat iemand nodig heeft.
Lees tot slot een voorbeeldconflict voor, leg het uit en vraag de leerlingen te brainstormen over verschillende manieren om de situatie te verbeteren (bijvoorbeeld: een van je vrienden laat je altijd het spel spelen dat hij of zij wil spelen).
4. Zelfstandig Oefenen/Zelf Doen (15 Minuten)
Leg de scenario's van het werkblad "Conflictscenario's" in een mand (zorg ervoor dat je één conflict per twee leerlingen hebt).
Verdeel de klas in tweetallen en zeg tegen de leerlingen: "Jullie gaan samen een conflict oplossen. Ik kies een conflict voor jullie uit mijn mand en jullie gaan aan de slag om het op te lossen. Ik ga naar ieder van jullie kijken om te zien wie er rustig ademhaalt en wie er 'ik'-verklaringen gebruikt als hij over het probleem praat. Uiteindelijk moeten jij en je partner bereid zijn om een compromis te sluiten."
Geef elke partner een conflict uit de mand en vertel de klas om te beginnen zodra elk paar een scenario heeft. Loop door de klas terwijl de leerlingen conflictoplossing oefenen.
5. Afsluiting (5 Minuten)
Vraag de partners om de oplossing van hun conflict met elkaar te delen. Bespreek de vier stappen uit het "Plan voor conflictoplossing"
Beoordeling Door de Leerlingen
1. Wat kun je doen om een conflict te vermijden? (Antwoorden zijn onder andere "ik"-verklaringen gebruiken, jezelf kalmeren door diep adem te halen, enz.)
2. Kunnen goede vrienden conflicten hebben en toch goede vrienden blijven?
3. Hoe voel je je nadat je een conflict succesvol hebt opgelost?
Lesidee | Les 7: Conflicten Oplossen
- Gratis
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.