Lesidee | De Kracht van Nieuwsgierigheid
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Onderwerpen en Thema's
Kunst
Engelse taal
Sociale studies
Mededogen
Nieuwsgierigheid
Empathie
Materialen
Citaat uit essay
cartoon "Vragen stellen" van Grant Snider
"Werkblad "Ik vraag me af
SDG's
Doel 3: Goede gezondheid en welzijn
Normen en Kaders
SEL competenties
NCSS Thema's
CCSS ELA normen
Wat Leerlingen Zullen Ontdekken
Het belang van het omarmen van nieuwsgierigheid en het vieren van vragen
Essentiële Vragen
Wat betekent het om nieuwsgierig te zijn?
Waarom is het belangrijk om vragen te stellen?
Hoe worden jouw vragen en antwoorden gevormd door je eigen wereldbeeld?
Les Overzicht
In deze les verkennen leerlingen de kracht van vragen. Door het bestuderen van een citaat uit het essay van rabbijn Dr. Ariel Burger, "Leren en onderwijzen vanuit het hart in moeilijke tijden", onderzoeken leerlingen het verschil tussen vragen en antwoorden en nemen ze deel aan leeractiviteiten om na te denken over de betekenis van het woord zoektocht. Deze les nodigt leerlingen uit om hun nieuwsgierigheid en empathie te ontwikkelen.
Kernthema
Vragen stellen over de wereld en onszelf kan nieuwsgierigheid en empathie bevorderen.
Leerdoelen
Leerlingen zullen:
Uitleggen wat het betekent om nieuwsgierig te zijn.
Het woord quest verkennen, zoals het verbonden is met het woord questions.
Erkennen dat vragen belangrijk zijn om te leren, te groeien en nieuwsgierigheid te bevorderen.
Les
De weg bereiden: Les Introductie
Verken deze oefening met de leerlingen.
1. Vertel de leerlingen dat ze Grant Sniders cartoon "Vragen stellen" gaan verkennen
2. Laat de cartoon zien en lees hem hardop voor aan de leerlingen.
3. Vraag de leerlingen: Wat is je favoriete deel van de cartoon? Waarom?
4. Vraag de leerlingen deze zinnen aan te vullen:
-Ik vraag me af..
- Ik ben in de war door..
5. Vraag een paar leerlingen om hun antwoorden te delen.
6. Wat vind je leuk aan vragen stellen? Wat vind je een uitdaging aan het stellen van vragen?
Betrokkenheid bij het verhaal
Laat de leerlingen kennismaken met de auteur Elie Wiesel en onderzoek de betekenis van het woord queeste.
1. Vertel de leerlingen dat ze een citaat gaan lezen van Elie Wiesel, die veertig jaar lang auteur en professor aan de Universiteit van Boston was. Het citaat bevat het woord queeste.
2. Vraag de leerlingen het woord queeste in hun eigen woorden te definiëren.
3. Deel één definitie van het woord zoektocht met de leerlingen: "een lange of moeilijke zoektocht naar iets" De "lange of moeilijke zoektocht" kan zijn wanneer iemand op zoek is naar iets, of het kan een zoektocht naar betekenis in zichzelf betekenen. Vertel de leerlingen dat personages in veel verhalen en boeken op een zoektocht zijn. Sommige personages zijn op zoek naar een schat of lossen een mysterie op.
4. Vraag de leerlingen om na te denken over hun favoriete verhalen waarvan de personages op een zoektocht zijn. Wat zoeken de personages?
Dieper graven: Leeractiviteiten
Moedig leerlingen aan om de thema's uit het citaat van Elie Wiesel te onderzoeken.
1. Deel het volgende citaat met de leerlingen:
Vragen verbinden ons met elkaar, terwijl antwoorden ons scheiden. Vragen openen ons, terwijl antwoorden ons sluiten. Er is een zoektocht in vragen.
Elie Wiesel
2. Vraag de leerlingen: Wat zou het kunnen betekenen als vragen ons "openen" en antwoorden ons "sluiten"?
3. Vraag de leerlingen hun definities van het woord zoektocht te herzien. Wat zou het kunnen betekenen dat het woord quest in het woord question zit?
4. Hoe was het personage in de tekenfilm "Vragen stellen" op een zoektocht?
5. Vind je vragen belangrijk? Hoe voel je je als je een vraag stelt?
Reflecteren en projecteren
Daag leerlingen uit om na te denken over de bredere implicaties van het citaat en om hun kennis en ideeën vanuit verschillende gezichtspunten te integreren.
1. Geef de leerlingen plakbriefjes. Leerlingen schrijven twee vragen op individuele briefjes. De vragen kunnen voortkomen uit het gesprek in de klas of het kunnen nieuwe vragen zijn. Voeg de notities toe aan het bord om een lijst met vragen te maken. In een virtuele omgeving kun je Padlet, Google Docs of Google Slides gebruiken.
2. Leerlingen kiezen uit de lijst een vraag die hen interesseert. De vraag die ze selecteren kan er een van henzelf zijn of een van hun klasgenoten.
3. Laat de leerlingen als afsluitend ticket opschrijven waarom ze de vraag hebben gekozen die ze hebben gekozen. De leerlingen beginnen dan aan een kort onderzoeksproject om mogelijke antwoorden te vinden op de vragen die ze hebben gekozen. Deel het werkblad "Ik vraag het me af" om de leerlingen bij dit proces te begeleiden.
Wat gebeurt er nu?
Voorzie de leerlingen van vervolgactiviteiten.
1. Laat de originele illustratie van Ariel Burger zien (uit het Jiddische volksverhaal "Sara Chana op het puntje van de kerktoren) zodat alle leerlingen het kunnen zien. Deze illustratie hoort bij Ariels essay.
2. Laat de leerlingen reageren op de volgende vragen, die deel uitmaken van de Project's Zero's Visible Thinking Routine, ontworpen om de verkenning van een kunstwerk aan te moedigen. Vertel de leerlingen dat ze de tijd moeten nemen en alle ideeën moeten opnoemen die in hen opkomen. Laat de leerlingen vervolgens hun antwoorden met de klas delen.
Wat zie je?
Wat vind je daarvan?
Wat vraag je je daarbij af?
Bijbehorende Teksten
De drie vragen door Jon J. Muth
De blauwe poel van vragen door Maya Abu Al-Hayyat
Bronnen
Ariel Burger.com. (Website)
Rabbijn Dr. Ariel Burger, Getuigenis: Lessen uit de klas van Elie Wiesel.
Warren Burger, Mooie vragen in de klas.
Grant Snider, "Vragen stellen" (Cartoon)
"Open vragen: Wat denk jij?" Fred Rogers Centrum. (Organisatie)
Verbindingen met nationale leerplanstandaarden en raamwerken
SEL Competenties (CASEL)
Zelfbewustzijn. Het vermogen om nauwkeurig de eigen emoties, gedachten en waarden te herkennen en hoe deze het gedrag beïnvloeden.
Sociaal bewustzijn. Het vermogen om het perspectief in te nemen van en zich in te leven in anderen, met inbegrip van degenen met verschillende achtergronden en culturen, om sociale en ethische normen voor gedrag te begrijpen.
Relatievaardigheden. Het vermogen om gezonde en lonende relaties aan te gaan en te onderhouden met diverse individuen en groepen.
NCSS Nationale Leerplanstandaarden Voor Sociale Studies
Thema 4: Individuele ontwikkeling en identiteit. Vragen met betrekking tot identiteit en ontwikkeling, die belangrijk zijn in de psychologie, sociologie en antropologie, staan centraal in het begrip van wie we zijn.
Common Core Engelse Taalvaardigheid
CCSS.ELA-W.3.4. Met begeleiding en steun van volwassenen, produceren schrijven waarin de ontwikkeling en organisatie zijn aangepast aan de taak en het doel.
CCSS.ELA-W.4.4-5.4. Duidelijk en samenhangend schrijven waarin ontwikkeling en organisatie zijn afgestemd op taak, doel en publiek.
CCSS.ELA-SL.3.1-5.1. Neem effectief deel aan een reeks gezamenlijke discussies (één-op-één, in groepen en onder leiding van de docent) met diverse partners over [niveau 3-5] onderwerpen en teksten, waarbij hij voortbouwt op de ideeën van anderen en zijn eigen ideeën duidelijk verwoordt.
Lesidee | De Kracht van Nieuwsgierigheid
- Gratis
Global Oneness Project biedt gratis films, foto's, essays en lessen om leerlingen te helpen bij het verkennen van wereldwijde culturen, sociale kwesties en het milieu met empathie en begrip.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.