Lesidee | Collegiale Toetsing
Niet beschikbaar
- Dit product is beschikbaar in:
- Verenigde StatenBezoek website
Rangen: K - 5
Uitgever: ILA
Strategiegids serie: Schrijfonderwijs
Over Deze Strategiegids
Deze strategiegids legt uit hoe je peer review kunt toepassen in je klas, waarbij je leerlingen begeleidt als ze elkaar constructieve feedback geven om hun schrijf- en communicatievaardigheden te verbeteren.
Basis Onderzoek
Peer review verwijst naar de vele manieren waarop leerlingen hun creatieve werk kunnen delen met medeleerlingen voor constructieve feedback en deze feedback vervolgens kunnen gebruiken om hun werk te herzien en te verbeteren. Voor het schrijfproces is revisie net zo belangrijk als het opstellen, maar leerlingen hebben vaak het gevoel dat ze hun oorspronkelijke woorden niet kunnen loslaten. Door een publiek in gedachten te houden en deel te nemen aan gerichte peer review interacties, kunnen leerlingen productieve feedback geven, opbouwende kritiek accepteren en revisie onder de knie krijgen. Dit geldt ook voor andere creatieve projecten, zoals klassikale presentaties, podcasts of blogs. Online hulpmiddelen kunnen ook helpen om het concept van "peers" te verbreden
Echte geletterdheid vindt plaats in een gemeenschap van mensen die zinvolle connecties kunnen maken. Collegiale toetsing vergemakkelijkt het soort sociale interactie en samenwerking dat essentieel is voor het leren van leerlingen.
Strategie in de praktijk
Peer review kan op verschillende manieren gebruikt worden voor verschillende lesprojecten:
- Leer leerlingen deze drie stappen te gebruiken om peerfeedback te geven: Complimenten, Suggesties en Correcties (zie de Peer Edit with Perfection! Handout). Leg uit dat als je met iets positiefs begint, de ander zich aangemoedigd voelt. Je kunt ook de Peer Edit With Perfection Tutorial gebruiken om het feedbackproces met je leerlingen te doorlopen.
- Geef leerlingen zinsbouwsjablonen, zoals "Mijn favoriete onderdeel was _________ omdat __________," om leerlingen te begeleiden bij het geven van verschillende soorten feedback. Laat leerlingen, nadat ze met iets positiefs zijn begonnen, gebieden aanwijzen die verbeterd kunnen worden op het gebied van inhoud, stijl, stem en duidelijkheid door een andere zinsbouw te gebruiken ("Een suggestie die ik kan geven voor verbetering is ___________."). De redacteur kan spelfouten en grammaticafouten direct op het werkstuk markeren.
- Leer leerlingen wat constructieve feedback betekent (feedback geven over gebieden die verbetering behoeven zonder de persoon te bekritiseren). Feedback moet op een analytische, vriendelijke manier worden gegeven. Modelleer dit voor leerlingen en vraag hen om het te proberen. Laat voorbeelden zien van vage feedback ("Dit zou interessanter moeten zijn.") en duidelijke feedback ("Een beschrijving van de hoofdpersoon zou me helpen om me hem/haar beter voor te stellen."), en laat leerlingen aangeven welk soort feedback het nuttigst is. De Peer Editing Guide geeft algemeen advies over het luisteren naar en ontvangen van feedback, maar ook over het geven van feedback.
- Voor jongere leerlingen kun je uitleggen dat je helpers nodig hebt, zodat je hen kunt laten zien hoe ze schrijfleraren voor elkaar kunnen zijn. Laat de leerling dan het lokaal verlaten terwijl je met de rest van de klas bespreekt welke vragen je gaat stellen om meer details te krijgen. Laat de leerling terugkomen en die vragen stellen. Modelleer actief luisteren door te herhalen wat de leerling zegt in andere woorden. Voor heel jonge leerlingen: moedig hen aan om persoonlijke verhalen met de klas te delen door middel van tekeningen, voordat ze geleidelijk hun verhalen gaan schrijven.
- Maak een grafiek en hang die op in de klas, zodat leerlingen de belangrijke stappen van peer editing kunnen zien. De stappen kunnen bijvoorbeeld zijn: 1. 1. Lees het stuk, 2. Zeg wat je er goed aan vindt, 3. Vraag wat de hoofdgedachte is, 4. Luister, 5. Zeg "Voeg dat toe, alsjeblieft" als je een goed detail hoort. Voor pre-schrijvers kan "Voeg dat toe, alsjeblieft" betekenen dat je een detail aan een plaatje toevoegt. Maak de grafiek geleidelijk langer voor volgende sessies en nodig leerlingen uit om er dialoog aan toe te voegen op basis van wat voor hen werkte.
- Neem manieren op waarop leerlingen elkaars werk kunnen beoordelen wanneer je projecten plant. Noteer welke leerlingen goed samenwerken tijdens de sessies van beoordeling door medeleerlingen voor toekomstige combinaties. Overweeg om twee peer review sessies te houden voor hetzelfde project om meer denkwerk en verschillende revisierondes aan te moedigen.
- Laat leerlingen elkaars werk online nakijken en becommentariëren met Nicenet, een klasblog of een website.
- Laat leerlingen een boek voor de klas schrijven en het dan om de beurt mee naar huis nemen om het te lezen. Moedig hen aan om het schrijfproces met hun ouders of voogden te bespreken en uit te leggen hoe ze constructieve feedback hebben gegeven om hun medeleerlingen te helpen.
Met behulp van peer-reviewstrategieën kunnen uw leerlingen leren om over hun eigen werk na te denken, zelf te redigeren, naar hun medeleerlingen te luisteren en anderen te helpen met constructieve feedback.
Door peer editing te begeleiden, zorg je ervoor dat het werk van je leerlingen een doordachte revisie weerspiegelt.
Lesidee | Collegiale Toetsing
- Gratis
Sinds 2002 helpt ReadWriteThink leerkrachten met gratis leermiddelen. Ze hebben veel kalenders, printouts en lesplannen die de IRA/NCTE-standaarden voor de Engelse taalvaardigheid volgen.
Prijs en verzendkosten zijn indicatief. Klik op de koopknop om de exacte prijs te zien.